2020 blir det tapte året for hotellbransjen, skrev DN denne uken.

Onsdag presenterte Scandic et underskudd før skatt i første kvartal i år på nesten fire milliarder svenske kroner før skatt, riktignok sterkt preget av en goodwillavskrivning på nær tre milliarder. Konkurrenten Nordic Choice sliter også blytungt:

– Ja, vårt syn er at 2020 er det tapte året, sa Torgeir Silseth, toppsjefen i Petter A. Stordalens hotellkjede, Nordic Choice Hotels, da DN spurte om hvordan hotellmarkedet vil bli fremover.

– Så blir 2021 gjenoppbygging. Og 2022 den nye normalen. Men vi er usikre på hvordan denne nye normalen blir, sa han.

Selv om en rekke hoteller har holdt stengt de siste to månedene, har mange nå igjen åpnet dørene eller er i ferd med å åpne for sommersesongen. Bookingene har begynt å komme, men hotellgjestene vil merke koronarestriksjonene også på norske hoteller fremover.

Fjerner buffeter

Strenge smitteverntiltak fører til at de fleste hotellene har fjernet frokostbuffetene og i stedet erstatter dem med à la carte-retter, ferdige frokosttallerkener eller frokostposer.

– Nordmenn er kanskje de som er mest opptatt av hotellfrokost i hele verden, så dette er en utfordring for oss, vedgår hotelldirektør Erik Taraldsen ved Thon Hotel Lofoten.

Den årlige kåringen Twinings Best Breakfast regnes som et uoffisielt NM i hotellfrokost, og Thon-hotellet midt i hjertet av Svolvær har ligget på topp-ti-listen de siste ti årene.

En liten del av frokostbuffeten på Thon Hotel Lofoten, fotografert før koronapandemien.
En liten del av frokostbuffeten på Thon Hotel Lofoten, fotografert før koronapandemien. (Foto: DN)

– Når folk forventer å bo på et hotell med god frokost, blir de skuffet når de ikke får det. Jeg har jobbet på hotell siden jeg var 12 år gammel, og vi har alltid kunnet tenke fritt og gjøre hva vi ville. Nå er situasjonen helt annerledes, noe vi er nødt til å forholde oss til, men det er ikke så lett å finne på noe nytt som fungerer optimalt, sier hotellsjefen.

Thon Hotel Lofoten har holdt åpent for gjester hele tiden under koronakrisen, dermed har de kunnet justere tiltakene etter hvert som myndighetene strammet inn og så begynte å slippe opp litt.

Peker på maten – og får den servert

– Vi har testet ut flere ulike frokostsystemer, men i starten var det ikke spesielt bra, det skal jeg innrømme. Ting måtte skje raskt, og den tallerkenen vi tilbød først minnet jo litt om vann og brød i et fengsel. Sammenlignet med den frokostbuffeten vi normalt hadde var tallerkenen en nedtur. Men læringskurven har vært bratt, og nå tror jeg vi har landet på en god alternativ løsning: Pekebuffet, sier Taraldsen.

– Gjestene peker på det de vil ha, og servitørene plukker maten på en tallerken for dem. Dette gjelder uansett om det er pålegg, varmmat, grønnsaker eller frukt. I tillegg har vi stasjoner med müsli, yoghurt og søte kaker under lokk, der man kan ta selv. Riktignok er ikke frokostutvalget like stort som en ordinær buffet, men det er likevel langt bedre enn en tallerken eller frokostpose, mener hotellsjefen.

Lørdag morgen kunne de endelig teste konseptet på 170 frokostgjester. Det ble generalprøven på sommerinnrykket.

– Det gikk over all forventning. Køene tar litt lengre tid når det må gjøres på denne måten, men man får smøre seg med tålmodighet, sier Taraldsen.

Gikk bort fra tradisjonell buffet

Petter Stordalens hotell Amerikalinjen på Jernbanetorget i Oslo åpnet i fjor, og ble allerede i sitt første driftsår kåret til et av Norges beste hoteller.

Som så mange andre hoteller og restauranter har også de gått bort fra den store og tradisjonelle frokostbuffeten.

– Per i dag serverer vi i stedet en tradisjonell amerikansk «deli»-inspirert frokost i tro Amerikalinjen-ånd, sier Ørjan Lundmark, som er direktør for mat og vin ved hotellet.

Han legger til at gjester kan velge mellom mange frokostretter, og kokkene deres legger opp på tallerken foran gjesten «à la minute».

– Som en del av våre smitteverntiltak har vi også innført bordsetninger til frokost, for å unngå unødvendige køer. Det vil si at vi ber gjesten melde sitt ønskede tidspunkt for frokost kvelden før, sier Lundmark.

Hans inntrykk er at gjestene både forstår og respekterer endringene som er gjort for å sikre en trygg servering.

– Vårt mål er fortsatt å skape den gode følelsen hotellfrokosten er kjent for, med noen færre, men gode og gjennomtenkte valgmuligheter.

Tilbyr frokostposer

Alle hoteller tvinges til å justere frokosttilbudet sitt som følge av korona.

Scandic opplyser på sine nettsider at endrede rutiner fører til at hotellets frokostbuffet erstattes med ferdigpakkede frokosttallerkener eller en frokostpose på rommet. Dette gjelder også Scandic Nidelven som en rekke ganger har gått til topps i kåringen av Norges beste hotellfrokost.

- I tiden fremover vil vi tilby en velsmakende og variert frokosttallerken, selvbetjente stasjoner med singelpakket mat som pålegg, frukt, yoghurt og korn, og en varmmatstasjon med gode alternativer. For gjester som vil innta maten andre steder vil det også tilbys en frokostpose, sier hotellsjef Kjetil Vassdal.

Scandic Nidelven er blitt kåret til Norges beste hotellfrokost en rekke ganger. I disse koronatider får du frokostpose. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.
Scandic Nidelven er blitt kåret til Norges beste hotellfrokost en rekke ganger. I disse koronatider får du frokostpose. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. (Foto: DN)

Nordic Choice skriver på sine sider at frokost deles ut eller hentes ferdigpakket på de fleste av deres hoteller, men at en del hoteller har åpnet frokostbuffeten. Disse følger myndighetenes retningslinjer for reduksjon av smittespredning nøye.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.