Et år forsinket la Hurtigrutens nye skip MS «Roald Amundsen» til kai i Tromsø onsdag på sin jomfrutur til Kirkenes og Hamburg. Skipet er verdens første hybride cruiseskip og leder an i selskapets satsing på bærekraftig cruisefart som skal mangedoble selskapets omsetning de neste årene.

– Det var et stolt øyeblikk da vi la til kai i Tromsø, sier konsernsjef Daniel Skjeldam og viser vei på øverste dekk i det 120 meter lange skipet.

Hurtigruten satser tungt på cruise langs norskekysten, Antarktis og Arktis etter at kystruten fra Bergen til Kirkenes ble lagt ut på anbud og delt mellom to rederier. Fra 2021 reduserer Hurtigruten den ordinære norske passasjertrafikken og får mesteparten av inntektene fra cruisegjester på såkalte ekspedisjonsskip.

– Dette skipet er bygget spesielt for explorer-virksomheten vår. Dette skipet tjener mer på en måned enn det dagens skip får i statsstøtte på et år, sier Skjeldam.

Hurtigruten fosser frem og kan snart bli børskandidat igjen dn+

Blir cruiserederi

Hurtigruten får 65 millioner kroner i statsstøtte hvert år for hver av de elleve skipene som trafikkerer norskekysten fra Bergen til Kirkenes. Fra 2021 er den statsstøttede kystruten delt mellom to rederier – Hurtigruten og Havila Kystruten – og Hurtigruten vil fra samme år ha flere skip og større inntekter fra cruisetrafikk enn tradisjonell kystrute.

– Det offentlige kjøpet fra staten blir forsvinnende liten del av omsetningen i selskapet, sier Skjeldam.

Hurtigruten startet med cruisetrafikk i 2013 og hadde første året 250 millioner kroner i omsetning. I 2016 var omsetningen en halv milliard kroner fra cruisetrafikk, i 2018 vel 750 millioner og i 2021 er målet tre milliarder kroner i inntekter fra cruisetrafikk.

«Seksdobler inntektene»

– Vi seksdobler inntektene fra ekspedisjonscruise i 2021. Turene i 2021 legges ut for salg nå. Cruise er i ferd med å bli hovedvirksomheten i selskapet, sier Skjeldam.

Sjøfolk dør mens rederiene krangler om utbetaling av pensjon dn+

Hurtigruten forbedret årsresultatet med én milliard kroner i fjor og fikk rekordhøye inntekter. Strategien er at de nye cruiseskipene «Roald Amundsen» og søsterskipet «Fridtjof Nansen» som leveres før jul skal øke inntektene ytterligere i årene fremover.

– Dette skipet er veldig lønnsomt. Det er så godt som utsolgt ut året, sier Skjeldam og byr på kaffe på øverste dekk.

– I 2021 skal selskapet ha vesentlig høyere omsetning enn i dag. 2021 blir et merkeår. Da går ni av 16 skip i cruisefart og 75 prosent av inntektene kommer fra cruiseskip, legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.