– Du kan si at resultatet er noe bedre enn forventet. 2019 ble det året der vi trykket inn gasspedalen for å vokse, sier daglig leder i Hyre, Nils Petter Nordbø.

Daglig leder i Hyre, Nils Petter Nordbø.
Daglig leder i Hyre, Nils Petter Nordbø.

Bildelingstjenesten ble startet med Møller-gruppen på eiersiden i 2017, og er en av flere aktører som kjemper om det raskt økende markedet. Mens tjenesten hadde en omsetning på 2,9 millioner kroner i 2018, økte inntektene til 12 millioner kroner i fjor.

Det er langt mindre enn selskapets kostnader. Driftsresultatet falt fra minus 3,9 millioner kroner i 2018 til minus 17,5 millioner kroner i fjor. Underskuddet før skatt var på 18,6 millioner kroner.

– Jeg skjønner at man stiller spørsmål når underskuddet er større enn omsetningen, men dette er en del av en plan. Også i 2020 kommer vi til å gå i underskudd, sier Nordbø.

I 2019 hentet selskapet 50 millioner kroner fra eierne i Møller-gruppen. Nordbø forteller at de hadde et to til tre års perspektiv for bruken av disse pengene.

– Vi ble tilført 50 millioner kroner og har rullet inn ganske mange biler. Flåten vår er på mellom 300 og 350 biler nå.

Vokser under korona

Nordbø forteller at de vokser kraftig også i år og at de ligger an til å mellom tre- og femdoble omsetningen sammenlignet med i fjor. Det vil si mellom 36 millioner kroner og 60 millioner kroner.

Hyre konkurrerer blant annet mot Bilkollektivet, Nabobil, Vy Bybil og Zipcar.
Hyre konkurrerer blant annet mot Bilkollektivet, Nabobil, Vy Bybil og Zipcar. (Foto: Javad Parsa)

Siden oppstarten har de hatt en vekst på rundt 20 prosent hver måned, og spesielt de siste månedene har vært gode for selskapet.

– Korona har i sum hatt en positiv påvirkning for vår forretning. Vi har hatt en god vekst i 2020 og ligger foran planen fra da vi hentet penger.

I juli har tjenesten vært fullstendig utleid, men det var som forventet. Selskapet opplevde det samme i fjor, og Nordbø forklarer at aktørene sliter med å få tak i nok biler på sommeren.

– Mai og juni ble veldig sterke måneder for vår del. Det her vi har merket den største koronaeffekten, sier han.

– Når kan dere stå på egne ben og begynne å tjene penger?

– Vi kan gjøre det i år hvis vi ønsket. Vi har måneder nå med overskudd, men det blir en diskusjon om hvilken vekstrate og hvilket ambisjonsnivå vi skal ha. Vi kan ikke vokse med 20 prosent hver måned og samtidig tjene penger, fordi mange av kostnadene våre kommer før inntektene.

Han peker på at det koster penger å rulle inn biler, og at organisasjonen må skaleres i forkant av inntektene.

– Selv om du ruller inn nye biler som i sum tjener penger, vil du ha en negativ cash flow i starten.

Lite marked i vekst

Hyre leier ut fra både eksterne aktører som tradisjonelle leiebilfirmaer, leasingselskapet og privatpersoner. Siden 2019 har derimot egne biler blitt den viktigste delen av virksomheten.

Selskapet konkurrerer blant annet mot Bilkollektivet, Nabobil, Vy Bybil og Zipcar. Tidligere i sommer fortalte tjenestene om rekordhøye omsetningstall.

– Jeg tror det er veldig fint med flere aktører. Utgangspunktet er at vi er i et lite marked med sterk vekst. Alle aktører er tjent med at markedet styrkes som helhet. Det vi jobber for er å være et godt tilbud til konsumenten, sier han.

Foreløpig har ikke selskapet besluttet å hente inn ny kapital, men Nordbø sier at det kan bli aktuelt.

– Vi er et ungt selskap som fortløpende vurderer ulike retninger til enhver tid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.