– Ja, dette er utvilsomt flotte tall, sier Inge Tangerås. Den tidligere havnedirektøren i Bergen er daglig leder for Cruise Norway, selskapet som markedsfører norske cruisehavner og -destinasjoner.

Ny rekord

I år vil norske havner få 2665 cruiseanløp – en økning på 18 prosent fra 2019. I gjennomsnitt har skipene en kapasitet på vel 1750 passasjerer. Det betyr, dersom skipene er fulle, nesten 4,7 millioner dagsbesøkende. Det er nesten 26 prosent flere enn i fjor da det var vel 3,7 millioner dagsbesøkende.

Faktiske tall for dagsbesøkende i 2019 endte rundt fem prosent lavere enn den opprinnelige prognosen. Om det samme skjer i år, betyr det i så fall rundt 4,45 millioner dagsbesøkende i år – en økning på rundt 19 prosent.

Prognosen sier at Bergen i år vil få nesten 700.000 dagsbesøkende, en økning på 120.000 fra i fjor. Stavanger, som er Norges nest største cruisehavn, øker fra 464.000 til 500.000 og Ålesund seiler opp på tredjeplass med en økning fra 337.000 til 420.000.

Saken fortsetter under videoen

Turistsjef i Geiranger: – De kommer i land og lurer på hvor høyt over havet de er
Turistsjef i Geiranger Ove Skylstad forteller hva som kjennetegner bobilturisten og cruiseturisten.
02:06
Publisert:

Også Olden, Romsdal havn og Eidfjord vil få kraftig vekst, mens Geiranger og Flåm på grunn av selvpålagte begrensninger, ikke får vekst. Geiranger ligger snarere an til en nedgang fra 402.000 dagsbesøkende i fjor til 386.000 i år.

Inge Tangerås er direktør i Cruise Norway.
Inge Tangerås er direktør i Cruise Norway. (Foto: Randi K. Christensen)

Usikre på miljøkrav

– Det er ingen tvil om at interessen for Norge som cruisedestinasjon er stor. Men vi skal ikke glemme at anløpene i år er bestilt for et par år siden. Og siden den gangen har det blitt en del usikkerhet hos rederiene knyttet til hvilke miljøkrav de vil møte i Norge i fremtiden. Så akkurat nå opplever vi at de er litt avventende, sier Inge Tangerås.

– Samtidig skjer det veldig mye på miljøområdet for tiden. Blant annet kommer rederiet P&O med Iona drevet av naturgass med ukentlige anløp fra mai til september. Dermed vil hver fjerde cruiseturist til eksempelvis Stavanger ankomme med et miljøvennlig skip. Og i Bergen skal landstrømanlegget komme i drift i år. En stadig større andel av skipene er klare til å ta landstrøm, så dette blir veldig bra. Det er fullt trykk på å få ned utslippene, sier Tangerås.

– Men hva med overturismeutfordringene?

– Det er fortsatt et betydelig potensial for videre vekst. Vi ser at en stadig større andel av skipene kommer utenom høysesongen på sommeren og vi jobber aktivt mot rederiene for å spre trafikken med flere anløp vinterstid, sier han.

Geiranger (bildet) er blant de svært få destinasjonene som ligger an til å få færre cruiseanløp i år.
Geiranger (bildet) er blant de svært få destinasjonene som ligger an til å få færre cruiseanløp i år. (Foto: Gorm K. Gaare)

Prognosen for 2020 tilsier at 63 prosent av anløpene vil skje fra juni og ut august.

– Vi oppfordrer havnene til å forvalte ansvaret på en klok måte for å unngå at det blir trengsel, sier Tangerås som legger til at en stadig større andel av cruisepassasjerene kommer fra nærmarkedene. Han har regnet ut at 37 prosent av passasjerene som kommer til Norge i år kommer fra Tyskland og 22 prosent fra Storbritannia.

–Det er også positivt sett fra et miljøperspektiv, mener Tangerås.

Turistskatt kun for cruise?

NHO Reiseliv mener den kraftige cruiseøkningen gjør det nødvendig å få på plass et klart regelverk med sikte på å kunne sette et tak på antall cruiseturister per dag.

–Samtidig vil vi oppfordre alle kommuner med cruiseanløp å være bevisste hvilken tåleevne deres destinasjoner har. De bør ha en aktiv rolle mot havnestyrene for å unngå trengsel og misnøye, sier næringspolitiske fagsjef Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv.

–Veksten viser også at det er på tide med langt klarere utslippskrav i hele norsk økonomisk sone, mener han.

–Hva med den pågående diskusjonen om turistskatt, som NHO er imot?

–Ettersom trengsel på enkelte destinasjoner jo først og fremst skyldes cruiseanløp, viser denne veksten at dersom en turistskatt skal innføres, bør den i så fall kun legges på cruise, mener han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.