– Vi hadde et håp om at høsten kunne bli bra, sier Thomas Solbakken (43).

Han er daglig leder for pakkereiseselskapet Oliven Reiser i Skien med seks ansatte som solgte sykkel- og fotturer over hele verden for vel 42 millioner kroner i fjor.

– Men så kom raset av kanselleringer; fra flyselskapene, fra kundene og så fra oss. Vi skjønte raskt at våre forpliktelser ville bli betydelige ettersom vi jo var lovpålagt å betale tilbake alle forskudd til kundene med penger vi ikke hadde, sier han.

Har gitt opp

Da koronapandemien slo inn i mars, var 895 pakkereiseselskaper medlemmer av Reisegarantifondet. Nå er antallet 788.

– Det er ikke primært på grunn av konkurser, selv om vi har hatt noen av dem også. Nei, dette er selskaper som har kastet inn håndkleet. Og de blir stadig flere, sier advokat Aki Johannes Viitala som er daglig leder i Reisegarantifondet.

Per oktober var det 11 pakkereiseselskaper som hadde gått konkurs.

Alle selskaper som syr sammen og selger eksempelvis fly og hotellpakker, er pålagt å være med i Reisegarantifondet. Medlemmer må stille garanti for å sikre at kundene får pengene tilbake når reiser av ulike årsaker blir kansellert. Den gjelder også ved konkurs.

Aki Johannes Viitala, daglig leder i Reisegarantifondet, sier over 100 pakkereiseselskaper har forsvunnet siden mars.
Aki Johannes Viitala, daglig leder i Reisegarantifondet, sier over 100 pakkereiseselskaper har forsvunnet siden mars. (Foto: Privat)

– Det er litt survival of the fittest i denne bransjen nå, sier Viitala.

Han viser til at kompensasjonsordningene fra regjeringen har holdt liv i bransjen en stund, men at det ikke er nok.

– Dette er en bransje som normalt omsetter for milliarder hvert år. Nå er alle inntektene borte og de få som har noe igjen i krigskassen, tærer på disse midlene. De med størst krigskasse vil leve lengst, men alle har jo en dato for hvor lenge de kan holde det gående, så det spøker for resten, sier han.

Får ikke garanti

DN har tidligere skrevet at det svenske selskapet Nordic Guarantee har sagt opp alle avtaler med pakkereisearrangører i Norden.

– Av de 63 norske selskapene som ble sagt opp da Nordic Guarantee trakk seg ut av markedet, er det bare syv som så langt har klart å skaffe seg ny garanti. Det er klart det er krise for disse 56 selskapene som ikke har garanti. Å skaffe seg en ny garanti tar tid, det er relativt få tilbydere og jeg hører prisene har økt betydelig, sier Viitala i Reisegarantifondet.

Han har bedt regjeringen vurdere å stille statlig garanti, noe næringsminister Iselin Nybø (V) har avvist.

DNB er blant aktørene som stiller slike garantier for pakkereiseselskaper.

– Disse pakkereiseselskapene har ikke bare vært uten inntekter siden mars; de har også måttet refundere alle forskudd til kundene. Nå handler det om å overleve for disse selskapene. Få om noen, er veldig solide etter det de har vært gjennom. Og sikkerhet har de heller ikke å stille for en garanti. Da blir risikoen for høy for oss, sier banksjef Trine Sundt i DNB.

– Vi tar vare på de kundene vi allerede har. Men vi er svært varsomme nå med å påta oss økt risiko, sier hun.

Heller ikke forsikringsselskapet Tryg vil garantere.

– Slik som markedet ser ut nå, ønsker vi ikke å utstede nye garantier på vegne av kunder, skriver kommunikasjonssjef Ole Irgens i en epost.

Næringsminister Iselin Nybø erkjenner at situasjonen for pakkereiseselskapene er svært uoversiktlig.
Næringsminister Iselin Nybø erkjenner at situasjonen for pakkereiseselskapene er svært uoversiktlig. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Og det samme melder Atradius, en av verdens ledende garantiaktører. Eli J. Pedersen, som har tittel senior manager, skriver i en epost at det er «besluttet at vi for tiden ikke tilbyr reisegarantier for nye kunder».

– Utrolig dramatisk

I sommer fikk pakkereisearrangørene en krisepakke for å kunne refundere forhåndsbetalte reiser. Den besto av både lån og rene tilskudd. Selskapene skulle få inntil 80 prosent av det de er nødt til å refundere kundene, som tilskudd – med et øvre tak på vel åtte millioner kroner per selskap.

– Vi fikk bare en brøkdel av det vi ble forespeilet i tilskudd. For å klare å refundere alle kundene, måtte vi ta opp statsgarantert likviditetslån med helt hinsides vilkår om tilbakebetaling i løpet av tre år. Tilskuddet vi har fått så langt, utgjør bare rundt 15 prosent av refusjonene. Vi fikk beskjed om at de som hadde tatt opp lån, senere ville få redusert lånet når nye tilskudd kom til utbetaling. Det har ikke skjedd, sier Thomas Solbakken i Oliven Reiser.

Daglig leder Thomas Kesanen Solbakken i Oliven Reiser i Skien må pakke sammen om selskapet ikke får noen til å stille garanti for refusjon av reiser selskapet eventuelt må kansellere.
Daglig leder Thomas Kesanen Solbakken i Oliven Reiser i Skien må pakke sammen om selskapet ikke får noen til å stille garanti for refusjon av reiser selskapet eventuelt må kansellere. (Foto: Per-Åge Eriksen)

Han viser til at selskapet nå har betydelig høyere lån og ditto lavere egenkapital enn hva det mener det ble forespeilet.

– Og vi er blant de 63 selskapene som fikk garantien sagt opp av Nordic Guarantee. Vi må pakke sammen om vi ikke får en ny garanti på plass innen utgangen av november. Slik jeg ser dette nå, er eneste løsning at staten stiller garanti. Uten den vil en rekke små og mellomstore selskaper gå over ende, mener Solbakken.

Hovedkonkurrenten hans, Merlot Reiser i Oslo, er allerede konkurs.

– Jeg prøver å tenke at det alltid er noen bransjer som har det verre enn oss, men jeg klarer ikke komme på noen. Det er en helt utrolig dramatisk situasjon, sier Thomas Solbakken.

Vet ikke når folk kan reise

Næringsminister Iselin Nybø skriver i en epost at situasjonen fortsatt er uoversiktlig og at man vet lite om når reisevirksomheten eventuelt vil ta seg opp igjen.

– Mange pakkereisearrangører vil med stor sannsynlighet stå overfor kraftig redusert etterspørsel etter pakkereiser i 2021. regjeringen har satt opp ulike støtteordninger av betydelig størrelse for å hjelpe bedrifter over kneika ved for eksempel å omstille seg til andre markeder eller tilby andre produkter, skriver hun.

Pakkereiseselskapene er lovet en utbetaling på ytterligere 20 prosent i løpet av kort tid, slik at de vil kunne få rundt halvparten av de 80 prosentene de ble forespeilet i Stortingets vedtak.

– Her har vi å gjøre med en regjeringsskapt catch-22-situasjon, mener leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv om bedriftene som tok opp lån, men nå sliter med å skaffe nødvendige reisegarantier.
– Her har vi å gjøre med en regjeringsskapt catch-22-situasjon, mener leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv om bedriftene som tok opp lån, men nå sliter med å skaffe nødvendige reisegarantier. (Foto: Virke)

Leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv mener det er regjeringen selv som har bidratt til å sette pakkereiseselskapene i den vanskelige situasjonen de er i.

– Det er et faktum at mange selskaper i påvente av å få utbetalt tilskudd, tok opp statsgaranterte lån. Så snudde regjeringen. Selskapene får nå maksimalt halvparten av det de ble forespeilet. Og nå er det disse lånene som gjør at mange selskaper på grunn av svakere egenkapital, ikke får noen til å stille garanti, sier Bergmål.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.