– Dersom dette blir en suksess, vil hele hotellbransjen endres for alltid, mener Olav Langli.

Han er konserndirektør i Haut Nordic, et selskap som bygger, utvikler og drifter hoteller, kontorbygg og restauranter og som eies 50/50 av Kjell Inge Røkkes Aker og Sondre Prestegard.

Selskapet driver allerede tre hoteller på Kongsberg og Gjøvik i samarbeid med Petter A. Stordalens Nordic Choice-kjede og har i tillegg under bygging ytterligere et hotell på Kongsberg samt hotell ved golfbanen Miklagard ved Gardermoen.

Men med Marawell Hotels lanserer selskapet nå en helt ny hotellkjede som skal vokse kraftig både i Norge og internasjonalt.

Olav Langli er konserndirektør i Haut Nordic, selskapet som nå lanserer livsstilskjeden Marawell.
Olav Langli er konserndirektør i Haut Nordic, selskapet som nå lanserer livsstilskjeden Marawell. (Foto: Elin Høyland)

Mer fleksibelt

Høsten 2022 åpner det første Marawell-hotellet i Oslo Airport City ved Gardermoen med 410 rom. Omtrent samtidig åpner også kjeden hotell nummer to i Vågsbunnen midt i Bergen sentrum i samarbeid med Pallas Eiendom (Hæve-familien). Det jobbes med prosjekter i Rogaland og Tromsø samt på Fornebu, Oslo sentrum og Trondheim står på ønskelisten.

– Marawell, som er en forkortelse for marvelous well living, blir en kjede med rundt ti hoteller i Norge og etter hvert omtrent like mange i europeiske storbyer. Det blir hoteller der du kan leve det gode, stressfrie livet mens du er på farten, forklarer Olav Langli som har fartstid fra så vel Radisson som Stordalens Comfort-kjede.

– Det blir det første hotellet med fleksibel inn- og utsjekk. Hos oss kan du sjekke inn og ut akkurat når det passer deg. Gjesten betaler for det samme antallet timer som på andre hoteller i dag, typisk 20 timer, men tilpasset gjestens behov og ikke vårt. Er du eksempelvis alene på tur med to små barn, litt tomme for energi, er hvile og en dusj klokken 12 å foretrekke før søndagsmiddag hos svigermor. En forretningsreisende er sjelden lenge i sengen på morgenkvisten, men betaler for rommet til utsjekk klokken 11. Hos Marawell kan hun sjekke inn tidligere, jobbe i hotellets coworkingavdeling, trene litt og spise en tidlig middag før avreise klokken syv, forklarer Langli.

– Det krever både god logistikk og mye matematikk?

– Ja, men hele konseptet bygger på at gjesten betaler for 20 timer og enkelt kjøper ekstra timer ved behov. Alt handler om å tilrettelegge for den individuelle gjesten.

Slik blir lobbyområdet på det nye Marawell-hotellet når det åpner på Gardermoen høsten 2022.
Slik blir lobbyområdet på det nye Marawell-hotellet når det åpner på Gardermoen høsten 2022. (Foto: Illustrasjon: Mellbye Arkitektur Interiør)

Gratis ved misnøye

Marawell Hotels innfører også det de kaller livsstilsgaranti.

– Våre trendanalyser viser klart at folk kommer til å reise mer og mer alene. Da blir det også viktigere med personlige relasjoner der den viktigste komponenten blir våre ansatte. Vi tar bort gull og glitter. Samtidig skal du som gjest, sitte igjen med en opplevelse av balanse mellom arbeid, søvn, hvile, mat og trening. Og dersom vi ikke innfrir forventningene, skal gjesten heller ikke betale noe for oppholdet, sier Langli.

– Det finnes allerede et hotellkonsern som heter Maribel der blant andre hotellnestoren Asmund Haare er med. Marawell og Maribel ligner jo ganske mye på hverandre?

– Jeg er ikke bekymret for forveksling. Vårt konsept er et helt annet. Dessuten har Marawell ligget i skuffen vår lenge. Vi har jobbet med dette i seks-syv år og ikke funnet på navnet etter den tredje rødvinsflasken, sier Langli med henvisning til hvordan Asmund Haare kom på Maribel-navnet.

Barområdet på det nye Marawell-hotellet med 410 rom på Gardermoen.
Barområdet på det nye Marawell-hotellet med 410 rom på Gardermoen. (Foto: Illustrasjon: Mellbye Arkitektur Interiør)

Heller Meravalt?

Mads Jacobsen er administrerende direktør for Maribel, som altså ble navnet da Asmund Haares First Hotels, Moxy og Belvar slo seg sammen ved forrige nyttårsskifte.

– Marawell og Maribel, sier han og tygger litt på det.

– Jo da, det er ganske likt. Men det tror jeg vi kan leve godt med. Vår bransje er jo ganske traust og kjedelig, så dette blir spennende, mener han.

– Opplever du at det er en hotelltrend internasjonalt i retning harmoni og balanse lik den Marawell nå satser på?

– Det er i alle fall slik at produktutviklingen i bransjen har vært veldig fysisk og romorientert; mer preget av design enn resten av opplevelsen. Og så har du alle disse reglene om inn- og utsjekk der det er spennende om det lar seg gjøre å finne nye konsepter, mener Jacobsen, før han noe senere sender en spøkefull sms: «De burde kanskje benytte navnet Meravalt ut fra konseptbeskrivelsen» – etterfulgt av smilefjes.

«Folk har bedre råd»

Svein Arild Steen Mevold i Scandic-kjeden, som har vært direktør for alle de norske hotellene der i en årrekke og nå er blitt utviklingsdirektør i kjeden, sier betalingsviljen for fleksibel ut- og innsjekk er på vei opp, men er skeptisk til lønnsomheten for hotellet.

– Det er spennende med nye hotellkonsepter, og vi ser klart at folk flest har fått bedre råd og kjøper hotellopphold i forbindelse med private reiser langt oftere enn før. Vi ser også det er betalingsvilje for å sjekke inn tidligere – eller ut senere. Men en ordning der gjesten får 20 timers opphold etter eget valg, gir jo noen kostnadsmessige ulemper for et hotell, og det skal bli spennende å se om det er betalingsvilje som kan veie opp for disse ulempene, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.