– Jeg har stor forståelse for alle passasjerene som nå er frustrerte over lang ventetid for å få refundert billetter. Jeg har i min dialog med flyselskapene vært tydelig på at forbrukerrettighetene står fast og at det er viktig for alle parter at refusjon skjer raskt.
Det skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i et ferskt svar på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp).
Limi lurte på om Hareide vil sette en dato for når flyselskapene må refundere forbrukere for kansellerte flyreiser.
Koronapandemien og reiserestriksjonene har ført til kansellerte flyreiser verden over. Norske kunder har krav på å få pengene tilbakebetalt innen syv dager etter at flyreisen blir kansellert. Likevel har mange kunder ventet i månedsvis på dette under koronakrisen.
Forbrukerrådet har vært sterkt kritiske til dette. Det har tidligere refset flyselskapene for å gjøre det unødvendig vanskelig å få pengene tilbake. Etter at SAS i slutten av august gikk ut med at de regner med å ha refundert kundene innen nyttår, kalte Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket det «helt uakseptabelt».
– Trussel om økonomisk sanksjon kan bli nødvendig
Det er forskjeller mellom de tre store norske flyselskapene, ifølge samferdselsminister Hareide.
Mens Widerøe har opplyst at samtlige krav om refusjon vil bli ferdigbehandlet innen utløpet av september, og Norwegian har brukt ressurser på å automatisere behandlingen av kravene og opplyst at målet er å være à jour innen utgangen av oktober er situasjonen for SAS mer sammensatt.
– Luftfartstilsynets foreløpige vurdering er at takten i SAS' plan for å komme à jour ikke er akseptabel. Tilsynet er åpent for at SAS kan ha en noe høyere andel «kompliserte» krav enn de to andre selskapene, men har vanskelig for å se hvorfor ikke flere krav kan behandles automatisk, og dermed raskere. Dersom SAS ikke øker refusjonstakten sin, mener Luftfartstilsynet at et formelt pålegg med trussel om økonomisk sanksjon kan bli nødvendig, skriver Hareide.
Nytt møte med Luftfartstilsynet
Pressesjef i SAS John Eckhoff sier til DN at de skal i møte med Luftfartstilsynet torsdag denne uken for å diskutere situasjonen og komme med en fremdriftsplan slik at alle skal bli tilbakebetalt og få det de har krav på.
Luftfartstilsynet håndhever regelverket som gir flypassasjerer rett til kontant refusjon etter kansellerte reiser.
– Det er myndighetenes råd om innføring av reiserestriksjoner som har ført til et stort antall kanselleringer som har berørt mange, og samtidig stiller de krav til hurtige tilbakebetalinger av refusjoner for mange millioner kroner, sier Eckhoff.
Også Hareide nevner torsdagens møte mellom SAS og Luftfartstilsynet i sitt skriftlige svar.
– Jeg forventer at det vil komme en konklusjon om SAS' videre fremdrift raskt etter dette møtet, skriver han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.