Inntektene stupte da koronakrisen traff, nå er Hurtigruten nedgradert til «søppelstatus» av kredittbyråene. Det skaper hodebry for rederiet som sårt trenger å låne mer penger. Med så lav status er det nemlig utestengt fra Statens obligasjonsfond.

– Jan Tore Sanner har ikke tid til å vente på svar fra Folketrygdfondet for å se om tiltaket hjelper. Det funker ikke, og vi krever at noe blir gjort nå, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, som viser til finansminister Sanner (H).

Redningsfondet som er siktet mot de største bedriftene, er tilført 50 milliarder kroner, og forvaltes av Folketrygdfondet. Men tiltaket er ikke godt nok, mener Skjeldam.

– Mandatet i ordningen er uklart, og da gjør Folketrygdfondet det de er best på, nemlig å få best mulig avkastning med lavest mulig risiko. Det er mandatet som er feil, som ikke legger til grunn kredittvurderingen før krisen, ikke håndteringen fra Foketrygdfondet.

Ikke «verdig» hjelp fra fondet

Hurtigruten gikk så det suste til koronakrisen traff i mars, og inntektene forsvant over natten. Da ble selskapet nedgradert, og tilfredsstiller ikke lenger kravet om minst karakteren CCC+ for at Statens obligasjonsfond skal kunne låne dem penger.

– Det er et paradoks at vi, som gikk utrolig bra på begynnelsen av året, nå ikke er «verdig» hjelp fra fondet. En ordning opprettet for å hjelpe selskaper som oss med likviditet gjennom krisen, sier Skjeldam.

Selv om Skjeldam ikke vil spekulere i tidsrammer før de eventuelt må ta drastiske tiltak som oppsigelser og kaldt opplag, legger han vekt på at det haster med løsninger.

– Det er snakk om dager og i verste fall uker. Det kan ikke gå flere måneder før dette er på plass. Det har vi ikke tid til.

Hurtigruten har ikke noen lån som forfaller i nær fremtid, men har behov for bedre likviditet i nær fremtid.

Hurtigruten ber om at mandatet presiseres eller at det kommer en pakke som i luftfarten, som håndteres av statlige Giek sammen med kommersielle banker.

– Vi mener det er en mulighet å flytte deler av midlene som er satt av til Statens obligasjonsfond (Sof), omtrent 15 milliarder kroner, og målrette midlene for bransjene transport og reiseliv under forvaltet av Giek.

Folketrygdfondet ønsker ikke å kommentere denne saken og henviser til Finansdepartementet.

– Regjeringen har lagt frem flere låne- og garantiordninger for å bidra med likviditet og kapital til norske selskaper, inkludert utvidelsen av SMB-ordningen til større selskaper og reetableringen av Statens obligasjonsfond. Vi vurderer løpende hvordan tiltakene virker, og behovet for justeringer og endringer. Vi vil komme tilbake til nye tiltak for næringslivet på et senere tidspunkt, skriver statssekretær Kari Olrud Moen (H) i en epost.

Frp-leder Siv Jensen er enig med Skjeldam, og mener finansminister Jan Tore Sanner må endre mandatet umiddelbart for statlige kriselån slik at levedyktige selskaper som Hurtigruten ikke kantrer.

– Jeg forlanger at regjeringen får ut fingeren. Det må skje hurtig, sier Jensen.

– Sof-ordningen var noe av det første Stortinget vedtok av koronatiltak. Nå kan vi ikke bruke mer tid på å evaluere dette.

– For Hurtigruten må reddes?

– Ja, det er hele poenget med ordningen. Definisjonen er for smal. Alle selskaper må selvsagt vurderes, men kriteriene må treffe. Det er ikke noe poeng å smykke seg med ordninger hvis de ikke treffer dem det burde gjelde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.