Torsdag den 9. juli, skal tingretten i Kristiansand behandle konkursbegjæringen mot G Travel Norge AS.

Hotellkjeden Scandic Hotels har begjært selskapet konkurs med et krav på oppunder tre millioner kroner.

Kan ikke betale

G Travel Norge-kjeden består av en rekke mindre reisebyråer med franchiseavtaler og Sverige. G Travel, som også driver stort innen mannskapsreiser for shipping og offshore, har også kontorer i Dubai, Filipinene, Kina, Singapore, USA og i Skottland. Selskapet har 98 egne ansatte, pluss 130 ansatte tilknyttet franchisebyråene.

Siste tilgjengelige regnskap for G Travel Norge AS, det vil si for 2018, viste en omsetning på snaut 120 millioner kroner og et underskudd før skatt på 1,8 millioner kroner.

I fjor høst ble det inngått en nedbetalingsavtale mellom Scandic Hotels og G Travel Norge as. Da skyldte G Travel Scandic over fem millioner kroner. Da koronapandemien slo inn i mars, var saldoen redusert til drøyt 2,5 millioner kroner.

– Det er riktig at vi fra i vinter ikke har klart å følge nedbetalingsplanen, bekrefter G Travel Norge-eier Finn Vetle Hansen (51).

Finansdirektør Snorre Moe i Scandic skriver i en epost til DN at «G Travel Norge AS har over en lengre periode misligholdt sine betalingsforpliktelser ovenfor Scandic Hotels as. I ett forsøk på å hjelpe selskapet, inngikk Scandic Hotels AS høsten 2019 en nedbetalingsavtale med selskapet, hvor rettslige skritt mot gammel forfalt gjeld ble fryst mot at G Travel Norge AS planmessig skulle nedbetale sin forfalte gjeld forfalt i perioden 2018 til 2019. Denne avtalen ble misligholdt kort tid etter signering og før Covid-19 rammet reisebransjen i 2020.»

Moe skriver videre at «G Travel Norge as har den siste tiden fortsatt å booke overnattinger hos Scandic Hotels as på vegne av våre felles kunder uten å gjøre opp for oppholdene løpende. De rettslige skritt kommer derfor som en direkte konsekvens av dette. Vi har vært i løpende dialog med G Travel Norge as gjennom hele perioden og selskapet har hatt god mulighet til å gjøre opp sine forpliktelser.»

Opprørt

Etter det DN forstår, har G Travel Norge i dag en samlet leverandørgjeld som er betydelig lavere enn de 30 millionene selskapet har til gode fra flyselskapene for kansellerte flybilletter.

Advokat Knut Ro: Dette er definisjonen på en konkurs
Dette skjer når et selskap går konkurs.
03:20
Publisert:

– Hvis vi hadde fått refundert det flyselskapene skylder oss, ville vi ikke vært i denne situasjonen. Da hadde vi hatt råd til å betale alt vi skylder, sier Finn Vetle Hansen.

Samferdselsdepartementet har anslått at flyselskapene nå skylder norske passasjerer opp mot tre milliarder kroner. Mange av disse billettene er bestilt gjennom norske reisebyråer som igjen blir skadelidende når de ikke mottar refusjoner fra flyselskapene.

– Det er en fortvilet situasjon. Og jeg må erkjenne at jeg er opprørt over norske myndigheter, som lar dette skje uten at det får noen som helst følger for flyselskapene. Loven er klar på at flyselskapene skal refundere kansellerte billetter innen syv dager. Her burde myndighetene satt hardt mor hardt og forlangt at flyselskapene følger loven. Men det skjer dessverre ikke, sier Hansen.

– Betyr det at dere nå trolig går konkurs?

– Denne saken med Scandic regner vi med å få løst før 9. juli, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.