– Dette må være en gledens dag for alle cruisekritikere langs kysten, som nå får svært gode argumenter for å gjøre noe med de helt uakseptable utslippene, sier Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

Selskapet Stakeholder har på oppdrag fra NHO Reiseliv regnet på utenlandske turisters CO2-utslipp og forbruk i Norge. Her kommer cruisenæringen særdeles dårlig ut.

70 ganger høyere utslipp

Rapporten konkluderer med at cruiseturister legger igjen minst penger på land og slipper ut mest CO2. Dette er basert på et forbruk per cruiseturist på 650 kroner per døgn og 4,1 dagers opphold.

Cruiseturistene fra oversjøiske markeder som USA, Canada og Australia kommer aller dårligst ut på grunn av flyreisen. CO2-utslipp per forbrukte krone for en australsk cruiseturist er ifølge rapporten nesten 70 ganger høyere enn for en turist fra Sveits.

Turistsjef i Geiranger: - De kommer i land og lurer på hvor høyt over havet de er
Turistsjef i Geiranger Ove Skylstad forteller hva som kjennetegner bobilturisten og cruiseturisten.
02:06
Publisert:

– Dette er dramatiske tall som viser at vi er nødt til å begrense cruisetrafikken både av hensyn til utslippene og den overturismen som gjør folk lokalt forbannet. Dette kan bare ikke fortsette. De mest forurensende skipene må lukes ut og antall anløp for øvrig begrenses, sier Krohn Devold.

Tysktalende best

Basert på statistikk fra blant andre SSB og Avinor og Kystverkets database for driftsutslipp, er konklusjonen i rapporten ikke overraskende – at svenske og danske turister har det laveste utslippet per opphold i Norge med henholdsvis 99 og 113 kilo CO2. Turister fra de fleste mellom- og søreuropeiske landene ligger mellom 200 og 300 kilo, mens kineserne havner på 345 kilo og amerikanerne på 360 kilo.

Aller dårligst ut kommer cruiseturistene med i gjennomsnitt 659 kilo. Dersom cruiseturisten i tillegg er fra Australia, er utslippet i løpet av oppholdet på hele 1452 kilo på grunn av den lange flyreisen.

Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv vil ha kraftige kutt i cruisetrafikken langs norskekysten.
Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv vil ha kraftige kutt i cruisetrafikken langs norskekysten. (Foto: Gorm K. Gaare)

Men dersom CO2-utslippene ses i sammenheng med hvor mye turistene bruker i Norge, blir bildet et annet. Da kommer sveitserne på topp med åtte gram utslipp per forbrukt krone. Dette skyldes både at sveitserne bruker mye penger per dag (1820 kroner) og at de i gjennomsnitt er i Norge i hele 16,8 dager.

Også turistene fra Østerrike og Tyskland kommer svært godt ut. Det gjør også de kinesiske og amerikanske turistene; også det på grunn av høyt forbruk og lang oppholdstid her til lands. I tillegg har kineserne direktefly fra Beijing til Oslo.

Faktisk er utslippene per forbrukte krone omtrent lik for både dansker, amerikanere, kinesere og spanjoler, ifølge rapporten.

Åpenbart veien å gå

– Det er åpenbart at dersom vi skal ha en bærekraftig og klok vekst i norsk reiseliv, da må vi gå etter de turistene som betaler mest og blir her lenge. Det må ligge til grunn for alle valgene vi skal ta fremover, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

– Som tallene viser, betyr ikke det bare satsing på nærmarkedene. Det finnes enorme muligheter i land som USA og Kina til å tiltrekke oss godt betalende turister som kan styres mot lavsesongene, sier hun.

Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOslo, mener rapporten er en tankevekker.
Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOslo, mener rapporten er en tankevekker. (Foto: VisitOslo)

Christian Lunde, administrerende direktør for VisitOslo, mener rapporten er en tankevekker.

– Nå er det mange fakta som presenteres rundt dette med CO2-utslipp. Også cruisenæringen jobber aktivt for å få ned utslippene. Men konklusjonene i rapporten er en viktig pekepinn på hvordan reiselivet kan påvirke utslippene. Fremover vil mye handle om å satse tyngre i våre naboland i Europa og gjøre turismen mer bærekraftig ved å få dem til å øke oppholdstiden i Norge. Det vil fremover handle mindre om å få flere gjester, men om å få de riktige, mener Lunde. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.