– Sommeren er totalvraket. Den er «gone». Selv om Norge nå løser opp reiserestriksjonene, er det for sent. De utenlandske turistgruppene kommer ikke i år, erkjenner Lasse Aarstrand, administrerende direktør hos Schaus Buss.

Dermed går turbussbransjen fra lavsesong til nullsesong i sommer, og så til ny lavsesong til høsten.

– Det er katastrofe at vi ikke får pusterom før vi går inn i en ny lavsesong. Det kommer til å bli tøft for veldig mange, sier Aarstrand.

Varsler konkursras

Snaut 500 selskaper med til sammen rundt 3000 ansatte driver med turbusskjøring i Norge. NHO Transport anslår at 1800 av vel 1900 turbusser har vært parkert siden Norge stengte ned i mars på grunn av koronapandemien.

2500 sjåfører er permittert som følge av reiserestriksjonene.

– Situasjonen er kritisk. Vi vil garantert se at en rekke av turbusselskapene går konkurs i løpet av 2020, spår Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.

– Foreløpig prøver selskapene å redde seg igjennom krisen ved å permittere de ansatte og søke om kompensasjon for faste kostnader. Men inntektene de skulle levd av gjennom en lang vinter kommer aldri i 2020. Bransjen forbereder seg på mange måneder i dvale nå når markedet rett og slett er borte, sier han.

Regjeringens kompensasjonsordning for faste kostnader har vist seg å være svært ugunstig for mange av turbusselskapene.

– De som har bygget stein på stein gjennom mange år og eier bussene, får minimal kompensasjon samtidig som de som har leaset bussene får kompensert hele leasingkostnaden. Det er svært uheldig. Det innebærer en betydelig konkurransevridning mellom aktørene. Kompensasjonsordningen skulle jo bidra til at solide og levedyktige bedrifter overlever. Her gjør man i praksis det motsatte, sier Stordrange.

– Sommeren er gone. Det er en katastrofe, sier Lasse Aarstrand, daglig leder for Schaus Buss.
– Sommeren er gone. Det er en katastrofe, sier Lasse Aarstrand, daglig leder for Schaus Buss. (Foto: Magne Håheim)

– Brutalt

Lasse Aarstrand hos Schaus Buss har parkert 23 av de 26 bussene selskapet eier utenfor lokalene i Vestby kommune sør for Oslo. Der har de stått stille siden mars.

– Vi er jo en gammel familiebedrift som har bygget opp soliditet gjennom mange år. Vi finansierer bussene på egen hånd og konkurrerer ofte med aktører som leaser kjøretøyene. At de nå får kompensasjon for leasingkostnader kan utgjøre en forskjell på 30-35.000 kroner per buss per måned. Når du sitter med nærmere 30 busser, blir det ganske brutalt. regjeringen har gjort mye bra i denne koronakrisen, men her ligger det en stygg feil, sier han.

Denne turistmagneten tiltrekker seg vanligvis 95 prosent utlendinger
I år er vår sjanse til å nyte det beste av vårt eget land i fred. Slik skal store, norske turistattraksjonene trekke nordmenn i sommer.
01:57
Publisert:

– Når tror du aktiviteten i bransjen vil kunne ta seg opp igjen?

– Det er det store spørsmålet. Det vil bli en del buss-for-tog-kjøring nå i sommer når togselskapene skal utbedre flere toglinjer. Men når de utenlandske turistene uteblir, betyr det at det er flere aktører som kaster seg inn i kampen om de kontraktene.

Bekymret

Aarstrand er veldig bekymret for om og når markedet er tilbake til normalen.

– Hovedbudskapet fra regjeringen er jo fortsatt at man bør unngå kollektivtransport. Og det anbefales fortsatt at maksimalt 50 prosent av setene i busser, tog og trikk benyttes. Så vi aner dessverre ikke hvor mange vi vil ha jobb til når høsten kommer, sier Aarstrand. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.