De annonserer lite. Kontorlokalene midt i Oslo sentrum er diskrete. Og for å finne nettsiden deres, må du vite om dem.

– Det er helt bevisst at vi beveger oss litt «under radaren». Vi vil ikke ha henvendelser fra alle, vi er jo ikke en helt vanlig turoperatør, sier Martin Dahl Jespersen i Private Travel Lab. Selskapet ble startet i fjor og er eid av Australiareiser-gruppen, som i fjor omsatte for om lag 160 millioner kroner og hadde et resultat på 7,5 millioner i Norge.

Ifølge selskapet bruker kunder flere hundre tusen kroner på ferie – og en familie brukte nesten en million på én ferietur.

– Mange nordmenn tjener godt, har investert klokt og en del har også arvet en del penger. Så kommer de til oss for å få skreddersydd en eller flere «once in a lifetime»-opplevelser, sier eieren av Private Travel Lab, Rolf Eirik Kjeseth.

Byrået har planer om også å starte opp i Sverige og Danmark.

Vil utenfor allfarvei

Gjennom snart 15 år i Australiareiser/Fijireiser har Kjeseth skreddersydd en lang rekke luksusreiser for velstående nordmenn.

– De kommer igjen og igjen, på jakt etter nye reiseopplevelser. I dag er selv de mest eksotiske drømmereisemålene svært tilgjengelige, og felles for mange av våre kunder er at de vil reise utenfor allfarvei. En annen ting mange av kundene våre har felles er at de er opptatt av aktiviteter og opplevelser, enten de vil på safari i Afrika, ta luksustog over lange strekninger, dykke eller oppsøke lokalmiljøet dit de skal, sier Kjeseth.

– Hvor mye koster disse reisene?

– Det varierer. Du kan få en eksklusiv reise for 250.000 kroner for et par, men flere bruker mange ganger dette beløpet. Vi har kunder som bruker opp mot en million på én ferietur. De aller fleste vil fly Business eller First Class, og så vil de til en destinasjon som er autentisk, med høyt servicenivå. Noen vil bo på en avsidesliggende øy med fem stjerners hotellservice, leie en yacht eller et eget fly, sier Rolf Eirik Kjeseth.

Flytter små luksushoteller rundt i verden

På nettsiden sin har Private Travel Lab listet opp et par reiseforslag for tykke lommebøker. Ett av dem går til Fransk Polynesia i to uker med blant annet et opphold på Marlon Brandos drømmeøy i Stillehavet, The Brando. Her ladet Leonardo di Caprio batteriene for noen år siden, og her fant Barack Obama ro til å skrive sine memoarer. Pris per person: Fra 240.000 kroner.

The Brando Island, Marlon Brandos øy i Stillehavet. Har du penger nok, kan du fint feriere her.
The Brando Island, Marlon Brandos øy i Stillehavet. Har du penger nok, kan du fint feriere her. (Foto: Pressebilde)

Vil ikke bo på svære kjedehoteller

Markedssjef Tonje Løkaas Fossum i Apollo sier at etterspørselen etter god hotellstandard har økt de siste årene.

– Nordmenn har mye penger og de vil ha det godt når de er på ferie. Vi selger flere og flere pakkereiser med femstjerners hoteller, men gjennomgangstonen er at man vil bo på et mindre hotell med lokalt preg og lekkert design.

Med dette som bakteppe lanserte reisearrangøren nylig «Apollo Mondo Boutique», et hotellkonsept som retter seg mot dem som ønsker seg mer enn bare et flott designhotell.

– Kundene våre sier de ønsker seg en personlig touch på oppholdet. Eget svømmebasseng er heller ikke feil, sier Fossum, som opplyser at åtte prosent av deres kunder har booket femstjernershoteller for i år.

Hotellrom med eget svømmebasseng rives unna

Administrerende direktør Christian Grønli i Ving erfarer også at flere vil ha mer luksus:

– Vi ser tydelig at folk bruker mer penger på ferie enn før. Hotellrom med «swim out» direkte fra rommet eller privat svømmebasseng er det som går først, du kan bare drømme om å få tak i et slikt rom hvis du booker sent, sier han.

Inneværende vintersesong (fra oktober til mars) er økningen i salg av det såkalte signatureproduktet, som er Vings luksuskonsept, på 14,4 prosent. Innsalget for sommer 2019 (april til september) er på pluss to prosent.

Grønli ser at etterspørselen har endret seg i takt med at flere har fått bedre råd.

– Nordmenn vet veldig godt hva de vil ha, og de betaler det koster, enten de skal til Syden eller et mer eksotisk reisemål, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Anita Hoemsnes: Slik starter du med aksjeinvesteringer
00:60
Publisert: