– Vi må bare erkjenne at det kommer til å bli veldig tomt på hotellene i Oslo fremover.

Det sier Morten Thorvaldsen, administrerende direktør i hotellkjeden Thon Hotels, etter at fasiten for mai foreligger for hotellbransjen i hovedstaden.

Beksvart

Tallene fra Benchmarking Alliance viser et belegg i Oslo på kun 8,9 prosent i mai mot over 71 prosent samme måned i fjor. Antall solgte rom sank med 87 prosent.

Og nøkkeltallet revpar, losjiinntekt fordelt på alle tilgjengelige rom, falt fra 822 kroner per rom i mai i fjor til kun 81 kroner i år. Rekord få gjester gjorde også at romprisen hotellene forlangte fra gjestene raste med over tyve prosent.

Riktignok var apriltallene for hovedstaden hakket verre med kun 5,8 prosent belegg og revpar på 51 kroner.

– Jeg hadde ventet at vi skulle se en større lysning for hotellene i mai, men med beleggsnivåer på mellom fem og 15 prosent dag for dag i mai er det nærmest beksvart fortsatt, sier hotellrådgiver Peter Wiederstrøm som hver måned analyserer tallene fra Benchmarking Alliance.

– Nå skal det legges til at svært mye av romkapasiteten har vært stengt. Dermed er belegget på de åpne hotellene høyere enn tallene indikerer. Og legger vi godviljen til, ser vi at belegget utover i mai har krøpet noe oppover. Det ble solgt omtrent dobbelt så mange hotellrom per dag mot slutten av måneden som i starten. Men uansett snakker vi om ekstremt lave nivåer, mener han.

– Innbookingen fremover er heller ikke lystelig lesning. Og det er svært bekymringsfullt, legger han til.

– Hva med alle de nye hotellprosjektene som var på trappene både i Oslo og i andre byer før koronakrisen slo inn?

– Vi bistår i mange nye prosjekter, og merker at flere av planene om nybygg foreløpig er lagt bort. Noe aktivitet er det heldigvis også på den fronten, så troen på at man skal komme seg ut av dette innen rimelig tid er til stede, mener Wiederstrøm.

Morten Thorvaldsen i Thon Hotels, erkjenner at hotellsommeren i Oslo blir tung.
Morten Thorvaldsen i Thon Hotels, erkjenner at hotellsommeren i Oslo blir tung. (Foto: Mikaela Berg)

En katastrofe

Morten Thorvaldsen hos Thon Hotels er ikke nevneverdig optimistisk på Oslo-hotellenes vegne etter den tøffeste våren i nyere tid.

– Nei, dette ser ikke lystelig ut. Det kommer til å bli veldig tomt i Oslo. Vi gjør det vi kan for å selge hovedstaden, men det er krevende. Da er det lettere å selge hotellrom nordover eller i Kristiansand, sier han.

Andre aktører snakker om at hotellbelegget i Oslo kan havne på under 20 prosent i juli?

– Jeg håper på litt mer, da. Kanskje 25 prosent. Men det er jo en katastrofe. Under normale omstendigheter ville vi stengt et hotell dersom belegget ble så lavt. Så håper vi på godt vær og at restaurantene våre kan gjøre det litt bedre. Men hotellsituasjonen ser jeg litt mørkt på, det må jeg innrømme, sier han.

Og nå er det tendenser til en gryende priskrig. Lavprisselskapet Citybox, med hoteller i Oslo og Bergen, innførte torsdag en prisgaranti som innebærer at dersom kundene finner tilsvarende hotellrom til lavere pris hos en konkurrent, matcher Citybox prisen.

– En priskrig vil være skummelt. For det er veldig vanskelig å få prisene opp igjen etterpå, sier Thorvaldsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.