De globale nettreisegigantene, som amerikanske Expedia, eieren av Hotels.com, og nederlandske Priceline, som eier Booking.com, fikk på pukkelen i april da EUs forbrukermyndigheter hadde undersøkt 352 bookingsider og avslørte at 235 av dem ikke var til å stole på. 

De mest utbredte feilene var at det promoterte tilbudet ikke eksisterte, at den samlede prisen var uklar eller at det ikke kom tydelig frem at utsagn som «kun ett rom igjen» kun gjaldt på nettstedets egen side – og ikke for det aktuelle hotellet.

– Det kan jo ikke være slik at bare man er store nok, så får man også holde på som man vil uten at myndighetene griper inn. Dette er både frustrerende og skuffende, sier Jostein Hansen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv.

Store gorillaer

Nå ber NHO Reiseliv Forbrukerombudet ta affære og undersøker nærmere hvilke markedsføringsmetoder de benytter seg av. 

– Det vi ser er omfattende og systematisk villedende markedsføring. Det er Forbrukerombudet satt til å vokte over og reagere på, så vi forventer at de reagerer og tar dette opp med nettgigantene slik at det kan bli slutt på praksisen, sier Jostein Hansen.

– Tilbakemeldingene vi har fått er at de sitter på gjerdet og bare følger med. Men da skjer det jo ingenting, legger han til. 

– Vi kjemper mot noen store gorillaer med en markedsmakt som er ganske formidabel, sier Bjørn Arild Wisth, viseadministrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

– Men dere er jo også ganske store?

– Det er likevel svært krevende, og jeg tror ikke folk er klar over at det i realiteten kun er to store giganter som styrer det meste av trafikken, sier han, og viser til at Hotels.com og Expedia er samme konsern.

Booking.com og Agoda eies av nederlandske Priceline – som også tar seg av bookingene som går via Tripadvisor.com.

– Vi har en viss forhandlingsmakt, selvfølgelig, men for småhoteller er dette skummelt. Man risikerer å miste den direkte kontakten med gjestene, sier han.

Hjelper svenskene

Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, sier det er flere aspekter ved denne saken.

– Det ene er vilkårene i avtalene som rammer NHO Reiselivs egne medlemmer og som vi mener de må kunne ordne opp i selv direkte med nettaktørene. Men så har du klare forbrukerhensyn også knyttet til markedsføringen. Det absolutt interessant dersom rabatter og førpriser viser seg å være fiktive, sier han.

– Hva gjør dere med dette nå?

– Det pågår flere initiativer på europeisk basis. Det engelske forbrukerombudet har satt i gang en jobb som også vi følger nært. Og i Sverige har NHO Reiselivs søsterorganisasjon sendt en klage til det svenske Forbrukerombudet. Det ser ut til at Sverige vil ta på seg et lederansvar her og vi bidrar med dokumentasjon. Denne typen prosesser går gjerne på europeisk basis og ikke bare nasjonalt, sier Gjedrem.

DN oppnådde ikke kontakt med representanter for Hotels.com eller Booking.com mandag, tross gjentatte forsøk.

NHO Reiseliv mener dette er et eksempel på en fullstendig fiktiv rabatt ettersom førpris baserer seg på gjennomsnittsprisen de siste 30 dagene.  
NHO Reiseliv mener dette er et eksempel på en fullstendig fiktiv rabatt ettersom førpris baserer seg på gjennomsnittsprisen de siste 30 dagene.  
Mange tilbydere gir inntrykk av konkurranse, Men reelt sett er det bare to. For Hotels.com og Expedia er samme konsern. Booking.com og Agoda eies av nederlandske Priceline – som også tar seg av bookingene til Tripadvisor.  
Mange tilbydere gir inntrykk av konkurranse, Men reelt sett er det bare to. For Hotels.com og Expedia er samme konsern. Booking.com og Agoda eies av nederlandske Priceline – som også tar seg av bookingene til Tripadvisor.  
Sætre: – Dette kommer til å gi oss god avkastning
Dette er Statoils nye Hololens briller, som blant annet gjør det mulig å plassere virtuelle objekter i den virkelige verden.
01:16
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.