NHO Reiseliv mener nettreisegiganter som Hotels.com og Booking.com driver med utbredt villedende markedsføring med fiktive rabatter og førpriser og ber Forbrukerombudet ta affære.

NHO Reiseliv, der de aller fleste norske hotellene er medlemmer, viser blant annet til en undersøkelse fra EUs forbrukermyndigheter i april i år der 235 av 352 undersøkte bookingsider hos OTA-ene (Online travel agent) ikke var til å stole på. 

De mest utbredte feilene var at det promoterte tilbudet ikke eksisterte, at den samlede prisen var uklar eller at det ikke kom tydelig frem at utsagn som «kun ett rom igjen» kun gjaldt på nettstedets egen side – og ikke for det aktuelle hotellet.

– Hotellene som bestemmer

– Det kan jo ikke være slik at bare man er store nok, så får man også holde på som man vil uten at myndighetene griper inn. Dette er både frustrerende og skuffende, sa Jostein Hansen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv, til DN mandag.

Nå reagerer begge de to store nettreisegigantene.

Michael Heldre er sjef for Norge og Island hos nederlandske Booking.com.

– Vi ønsker å hjelpe kundene til å kunne ta velinformerte beslutninger om hvor og når de skal bestille overnatting. Å vite hvor mange rom som er tilgjengelige på hvert enkelt hotell på vår plattform en bestemt dato er informasjon våre undersøkelser har vist er nyttig for kundene våre, sier Heldre.

– Og når det gjelder prisene vi opplyser på vår plattform, er det viktig å påpeke at disse er det våre partnere, altså overnattingsbedriftene, som har full kontroll over. Det er helt opp til dem å legge inn både priser og rabatter. Når en partner velger å redusere romprisen, har vi systemer som automatisk flagger dette for våre kunder slik at de kan benytte seg av tilbudet. Dette er, i likhet med informasjon om tilgjengelige rom, informasjon vi har testet med kunder over hele verden og som kundene ønsker, sier han.

Skyver forbrukerne foran seg

Nederlenderen Jean-Philippe Monod de Froideville har tittelen Vice President of Government & Corporate Affairs i den amerikanske nettgiganten Expedia. Expedia eier Hotels.com og en rekke andre merkevarer og reisebyråer- som Egencia (tidligere Via Travel).

– Jeg synes det er spesielt at NHO Reiseliv i dette brevet til Forbrukerombudet skyver forbrukerne foran seg. Det er ikke forbrukerbeskyttelse dette handler om, men snarere medlemmenes, altså hotellenes, kommersielle interesser. Det synes jeg NHO Reiseliv burde være åpne om, sier han.

– Jeg tror mange misforstår hvordan plattformer som Expedia eller Hotels.com fungerer. Vi hverken kjøper eller selger hotellrom eller bestemmer priser. Vi formidler kun tilgangen til hotellene. Det er hotellene selv som bestemmer priser, rabatter og hvor mange rom vi kan selge. Vi tar kostnaden ved å markedsføre alle tilbudene og får først betalt når kundene bestiller gjennom oss. Men da må vi også sikre at våre kunder får like gode priser som ved direktebestilling hos hotellene. Det sier seg selv at vi ikke kan gi hoteller gratis markedsføring gjennom våre plattformer over hele verden samtidig som bestillinger på grunn av lavere priser går direkte til hotellene. Det er ikke bærekraftig, sier han.

Unyansert

– OTA-ene får også kritikk for å anbefale hotellene som betaler dere mest?

– Hvilke hoteller vi anbefaler baserer seg på en rekke elementer, som popularitet, kvalitet, anmeldelser fra tidligere gjester, konkurransedyktige priser og tilgjengelighet. Så er det riktig at en faktor som også spiller inn er den kompensasjonen vi får betalt per bestilling. Men dette spiller bare en rolle når vi rangerer like tilbud, som betyr at det ikke er mulig å betale seg til topps på listene over anbefalte hoteller, sier Jean-Philippe Monod de Froideville i Expedia.

– De store nettgigantene fikk kjeft av EUs forbrukermyndigheter?

– Det ble aldri identifisert hvilke selskaper som var undersøkt. Det blir for enkelt og unyansert å skylde på oss fordi vi er blant de største OTA-ene. Jeg synes også det er viktig å få frem at 60 prosent av alle hotellbestillingene i Skandinavia fortsatt gjøres offline der hotellene kan prise seg akkurat som de vil. 12–17 prosent gjøres direkte på hotellenes egne websider. Bare 23–25 prosent gjøres via oss og andre OTA-er. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Sætre: – Dette kommer til å gi oss god avkastning
Dette er Statoils nye Hololens briller, som blant annet gjør det mulig å plassere virtuelle objekter i den virkelige verden.
01:16
Publisert: