Koronakrisen truer en hel bransje. 880 reiselivsbedrifter har deltatt i NHO Reiselivs spørreundersøkelse som ble gjennomført torsdag og fredag sist uke. 63 prosent av disse, altså nær to av tre, mener det er en reell risiko for at de går konkurs.

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, sier hun er skremt over hvor raskt koronakrisen har utviklet seg. Så sent som 5. mars sa halvparten av de spurte i bransjen at de ikke hadde hatt avbestillinger som følge av koronaviruset.

– Og nå er vi der at nesten 80 prosent av bedriftene har permittert mellom 76 og 100 prosent av de ansatte. Det er nesten bare camping, der mange ikke har åpnet for sesongen enda, som ligger lavere. Det er helt crazy, sier Krohn Devold.

«Veldig, veldig høyt»

– Den virkelig store bekymringen er at 63 prosent av bedriftene er på konkursens rand. Det er høyt. Det er veldig, veldig høyt. Andelen er betraktelig høyere enn gjennomsnittet blant NHOs medlemmer, der 32 prosent frykter konkurs. Så dramatikken er mye større i reiselivet enn i andre bransjer. 125.000 arbeidsplasser står i fare, sier Krohn Devold.

– 65 prosent sier de ikke har penger til å betale regninger som forfaller snart, legger hun til.

Trenger penger raskt

NHO Reiseliv mener tiltakspakken regjeringen har varslet kommende fredag må bidra til at reiselivsbedriftene raskt blir tilført likviditet slik at de kan overleve.

– Pakken må være slik at alle som har hatt stort omsetningsfall må få kontantstøtte, og den må vare så lenge det er bedrifter som har et direkte koronarelatert omsetningsfall. Det er ikke nok med en ordning som skal vare i to måneder, sier hun.

– Så må bedriftene tilføres likviditet raskt. Det er nesten det viktigste. Vi kan jo ikke vente med kontantene til etter at selskapene har gått konkurs, sier Krohn Devold.

– Bør dette være en ordning som er lik for alle typer bedrifter?

– Skal du lage egne løsninger for alle bransjene, er jeg redd dette vil ta for lang tid. Jo bredere løsning som kan iverksettes raskt, desto bedre. Helst bør ordningene være på plass innen en uke eller to. Og det bør ikke spille noen rolle om bedriften din er vedtatt stengt av myndighetene eller som kundene har forsvunnet i kjølvannet av regjeringens tiltak, sier Krohn Devold i NHO Reiseliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.