Reiselivsnæringen hadde rekordsommer i år. Aldri før har Norge vært mer populær blant utenlandske turister.

Til sammen var det 12,6 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingssteder i sommermånedene mai til juli.

Spesielt var veksten stor i antall utenlandske gjestedøgn. Veksten endte på ti prosent sammenlignet med samme periode ifjor. De to siste årene har Norge opplevd en økning fra utlandet på 19 prosent, ifølge Innovasjon Norge.

- Det er ingen tvil om at direkte langdistanseruter er med på å bygge trafikk og gjøre Norge som turistland mer tilgjengelig, sier Stein Ove Rolland, markedssjef Visitnorway (Innovasjon Norge).

Både Norwegian og SAS satser stadig mer på direkteruter mellom Norge og spesielt USA - og det gir mye penger i kassen til norsk reiselivsnæring.

Meromsetning på 11,5 milliarder

En rapport som konsulentselskapet Menon har gjort på oppdrag fra Norwegian anslår at lavprisflyselskapets flyvninger av utenlandske turister til Norge bidrar til en meromsetning i norsk næringsliv på 11,5 milliarder kroner.

Meromsetningen legger grunnlaget for nær 16.000 arbeidsplasser. Disse arbeidsplassene skapes hovedsakelig innen hotell og restaurant, opplevelsesbedrifter, transport og dagligvarehandel, ifølge rapporten.

- Dette synliggjør at Norwegians direkteruter til Norge er viktige for sysselsettingen og verdiskapingen i Norge. Det er ikke bare norske reisende og eksportindustrien som nyter godt av direkteruter til for eksempel USA, men i aller høyeste grad også norsk næringsliv, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.

- Politikerne snakker mye om hvor viktig turistnæringen kommer til å bli for Norge fremover. Men det snakkes lite om hvordan disse turistene skal komme seg til Norge. Et essensielt poeng i den sammenheng må være at myndighetene legger bedre til rette for direkteruter til Norge, sier han.

- Bare begynnelsen

Rapporten til Menon er basert på siste års tall fra Norwegian.

- Så dette er bare begynnelsen. Vi har store vekstplaner fremover, men hvor stor andel av denne veksten som kommer i Norge, avhenger av rammebetingelsene politikerne gir, sier Sandaker-Nielsen.

Han peker blant annet på at passasjeravgiften gjør det dyrere å fly til Norge.

Norwegian flyr stadig flere utenlandske turister til Norge.
Norwegian flyr stadig flere utenlandske turister til Norge. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

90 prosent av turistene som Norwegian flyr til Norge kommer fra Europa og USA. 

I dag flyr Norwegian til åtte destinasjoner i USA, og på New York-ruten utgjør de reisende opp mot 30 prosent amerikanske passasjerer. På Los Angeles-ruten er man tidvis oppe i 50 prosent amerikanere.

- Vi vet at det har vært en kraftig økning i antall amerikanske turister som flyr med oss til Norge de siste årene, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

Han peker på at meromsetningen er geografisk spredt og legger grunnlaget for arbeidsplasser og økonomisk aktivitet i hele Norge.

Sysselsettingseffekten er sterkest på Vestlandet, Oslo og indre østlandsområdet, mens det er i Nord-Norge og på Vestlandet at flyvningene for Norwegian har størst relativ betydning for næringslivet, ifølge rapporten.

Det er lagt til grunn at den gjennomsnittlige utenlandske flyturist som reiser til Norge med Norwegian legger igjen 11.000 kroner i løpet av reisen.

Det siste året fraktet Norwegian over en million reisende til Norge.

Vil reise på en enkel måte

Visitnorways markedssjef Stein Ove Rolland peker på at det har vært gjort en stor og målrettet innsats fra norsk side med å skape en interesse for Norge med tanke på å få opp markedsgrunnlaget for flere direktefly.

Stein Ove Rolland, markedssjef i Visitnorway. 
Stein Ove Rolland, markedssjef i Visitnorway.  (Foto: Visitnorway)

- Spesielt stor og stigende interesse ser vi fra blant annet USA, hvor vi har hatt en langsiktig og målrettet markedsinnsats fra norsk reiseliv, Avinor og Innovasjon Norge for å skape en større etterspørsel for Norge. I kombinasjon med økt tilgjengelighet ser vi at dette har skapt gode effekter, sier han.

Direktefly skaper en helt annen aktualitet og relevans for Norge som reisemål, og betyr samtidig økt kapasitet til å ta ut større del av etterspørselen, påpeker han.

- Er dette turister som uansett ville ha kommet til Norge, selv om de ikke hadde fløyet med Norwegian?

- Det er ikke lett å si. Vi vet at mange ønsker å komme seg lett og direkte frem til destinasjonen, men det er ikke gitt at de ville reist via europeiske hub-er for å komme til Norge uansett, sier Rolland.

Når frem til nye kunder

- Generelt tror vi at lavprisselskaper betyr at vi når ut til nye og flere kundesegmenter. Vi tror dette i større grad fører til at vi får flere reisende som bestiller reise og opphold selv, og som ikke nødvendigvis benytter seg av pakkereiser. Når vi er rimelig å fly til utvides potensialet vi har i markedet, legger han til.

Han peker blant annet på at stadig flere yngre amerikanske turister kommer til Norge.

Line Endresen Normann, direktør i Reise Norge i Virke, er helt enig i at direkteruter er viktig for norsk turisttrafikk.

Line Endresen Normann i Virke. 
Line Endresen Normann i Virke.  (Foto: Virke)

- Ja, selvsagt. Økningen av turister fra Asia og USA hadde ikke kommet uten gode flyforbindelser, sier hun.

Valutafordel gir flere Norgessultne turister

Hun sier at Norwegian bidrar med fly fra nye destinasjoner og øker kapasiteten på destinasjoner hvor det allerede finnes ruter til Norge.

- Begge deler er med på å utvide markedene for norske turistdestinasjoner, sier hun.

Hun synes det er vanskelig å isolere effekten av flyrutene, siden valutakursen i samme periode også har gitt norske turistmål en kostnadsfordel overfor flere markeder.

- I tillegg er det også mange turister som kommer med andre transportmidler. Samtidig er det en forutsetning for videre vekst i disse markedene at Norwegian og andre flyselskaper står for broen mellom oss og Norgessultne turister, sier Line Endresen Normann.

- De fleste flyr ikke direkte til Norge

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til DN at direkterutene langt ifra forteller hele historien om hvor mange utenlandske turister som kommer til Norge:

- Da ville det vært lite utlendinger i Norge... Nei, de store volumene av turister kommer i hovedsak med SAS og andre nettverksselskaper som for eksempel Lufthansa, KLM og Turkish, sier han til DN.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. 
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.  (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Han viser til en rapport som Transportøkonomisk Institutt (TØI) sto bak for et par-tre år siden, der det kom frem at 60 prosent av alle utenlandsreisende til Norge med fly kom med SAS.

- Den gang utgjorde Norwegian en mye mindre andel. Tallene har nok endret seg noe, men fortsatt er det slik at de aller fleste turister ikke kommer til Norge med direkteflyvninger, men flyr via andre steder, sier Johansen.

Han anslår at mellom en tredjedel og 50 prosent av deres flypassasjerer på SAS' direkteruter fra USA er amerikanere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.