Antall amerikanske gjester på norske hoteller har for alvor skutt i været de siste årene. Bare siden 2015 er antall gjestedøgn nær doblet. I fjor seilte USA for første gang forbi både Storbritannia, Tyskland og Sverige og tok posisjonen som det største utenlandsmarkedet for hotellene.

Norwegian-effekten

I reiselivsbransjen er det unison enighet om at årsaken er den kraftige økningen i antall direktefly fra USA til norske og nordeuropeiske destinasjoner i regi av flyselskapet Norwegian.

– Da Norwegian startet transatlantiske flyvninger i 2013, fløy vi 9000 amerikanere til Norge. I 2017 var antallet 95.000, sier Tonje Næss, talsperson i Norwegian.

– Og i 2018?

– Vi har ikke eksakte tall for i fjor ennå, men vi vet at veksten fortsatte. Vi økte riktignok ikke kapasiteten på direkteruter mellom USA og Norge i fjor, men vi har vokst sterkt fra USA til andre europeiske flyplasser. Eksempelvis økte vi med 78 prosent til London Gatwick i 2018. Våre tall viser at antall passasjerer som reiste fra USA til Norge via Europa økte med over 50 prosent i fjor og vi kan anta at brorparten av disse passasjerene var amerikanere, sier Næss, og legger til at amerikanerne er særlig interessante for turistnæringene i Norge ettersom de både oppholder seg lenger og bruker mer penger enn de fleste andre nasjonaliteter.

Tonje Næss, talsperson i Norwegian, sier veksten i antall amerikanske gjester til Norge fortsetter selv om flyselskapet ikke øker antall direkteflyvninger til Norge.
Tonje Næss, talsperson i Norwegian, sier veksten i antall amerikanske gjester til Norge fortsetter selv om flyselskapet ikke øker antall direkteflyvninger til Norge. (Foto: Norwegian)

– Det er ingen tvil om at Norwegian har vært helt avgjørende for veksten i antall godt betalende turister til Norge, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

– Norwegian er blitt en av de aller viktigste reiselivsbedriftene for Norge. Selskapet fortjener all mulig credit og nå håper vi bare regjeringen får forhandlet frem en avtale med russerne slik at vi også får direktefly fra Kina, sier hun.

Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv gir Norwegian all mulig credit for fjorårets kraftige turistvekst fra USA.
Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv gir Norwegian all mulig credit for fjorårets kraftige turistvekst fra USA. (Foto: Cicilie S. Andersen)

Men svikt i flere markeder

Da fjorårets turisttall kom fra SSB i februar, var både NHO Reiseliv og Innovasjon Norge, som har det overordnede ansvaret for profileringen av Norge som turistdestinasjon, raskt ute med å slå fast at det ble rekordtall nok en gang - for femte år på rad.

Men økningen i antall utenlandske gjestedøgn på hotellene økte bare marginalt med 0,8 prosent tilsvarende 56.000 flere gjestedøgn. Samtidig økte antall amerikanske gjestedøgn med over 142.000. Det vil med andre ord si at uten veksten fra USA, ville hotellene samlet sett hatt en betydelig turistsvikt i 2018.

Særlig sviktet det britiske markedet for hotellene med 86.000 færre overnattinger tilsvarende en nedgang på nær 14 prosent. Også svenskene, danskene, nederlenderne og spanjolene hadde færre gjestedøgn på hotellene. Også antall kinesiske gjestedøgn gikk ned i fjor etter flere år med økning. Samtidig var det en pen vekst fra Italia og Frankrike, men den var langt fra nok til å kompensere for nedgangen fra de andre europeiske landene.

– Vi må nok erkjenne at det er vanskelig å få til økning i turismen fra land der den økonomiske veksten er lav slik den jo er i store deler av Europa, sier Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

– Så vi må være realistiske. Det er ikke så rart om svensker og dansker reiser til litt varmere strøk eller at britene er usikre på fremtiden med brexit, sier hun.

Slått av Sverige og Danmark

Også sammenlignet med våre naboland er utviklingen i Norge svak. Om både hotell, camping og hyttegrender inkluderes, hadde Sverige en vekst i antall gjestedøgn fra utlandet på syv prosent og danskene fem prosent. Tilsvarende tall for Norge var kun pluss 1,8 prosent.

– Vi forholder oss til totaltallene samt egne spørreundersøkelser som i sum viste pen vekst i utenlandsturismen til Norge i fjor, sier Margrethe Helgebostad, markedsanalytiker i Innovasjon Norge.

– Men for hotellene er veksten fra utlandet helt marginal?

– Ja, men der kan det nok ha vært en viss vridning i trafikken på grunn av det fine sommerværet i fjor ved at flere valgte camping i stedet for hotell, mener hun.

– USA ble redningen mens flere nærmarkeder sviktet. Er ikke det bekymringsfullt?

– Jeg skal ikke si at det ikke bekymrer oss. Og vi jobber også med en rekke nye prosjekter i våre nærmarkeder der vi håper vi blant annet vil nyte godt av en økende trend i retning av at folk vil fly mindre enn før. Men du må huske at mange av gjestene som kommer fra våre naboland leier private hytter og hus eller bruker Airbnb og dermed ikke fanges opp av SSBs statistikk. SSB viser dermed langt fra hele bildet, sier hun.

Festen er ikke over, det er billige lån igjen. Hør podkast fra Finansredaksjonen:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Arthur Buchardt har bygget verdens høyeste hus i tre: – Dette her er ikke for pyser.
03:52
Publisert: