Tall DNB har hentet ut for DN viser hvordan korona har slått ut på nordmenns reiseaktivitet i første del av juli.

Små kommuner på Vestlandet er de store vinnerne av nordmenn på norgesferie, mens feriebyen Kristiansand opplever nedgang i nordmenns kortbruk sammenlignet med 2019.

Aller størst er veksten i Aurland med 434 prosent vekst i kortbruken i juli sammenlignet med fjoråret. Tett på følger Stranda med 383 prosent vekst og deretter Stryn hvor blant annet statsminister Erna Solberg har feriert med sin ektemann i år.

Souvenirsalget sliter

De utenlandske turistene har i år uteblitt fra de normalt mange cruiseskipene og bussene som kommer til Aurland, og norske turister har overtatt. Selv om Aurland opplever storinnrykk av norske ferierende er det ikke full jubel hos de næringsdrivende.

Anny-Irene Mykkeltvedt er daglig leder og eier av Flåm Ferdaminne as i Aurland. Hun driver både en souvenirbutikk og korttidsutleie av fire leiligheter.

Leilighetene er fullbooket i juli, men det står verre til med souvenirbutikken som i fjor var full av utlendinger.

– Når vi åpner butikken er det ikke akkurat noe kø. Jeg kunne godt vært stengt i fire måneder hvis jeg hadde hatt den samme køen som frisørene etterpå, sier Mykkeltvedt.

Selskapet hadde i 2019 en omsetning på i overkant av 10 millioner kroner og en vekst på 17 prosent sammenlignet med 2018. I år tror hun omsetningen ender på kun 17 prosent sammenlignet med fjoråret. Nedgangen i juli er på rundt 75 prosent.

– I år kommer kundene én og én – og ikke i grupper på 50 og 50, sier Mykkeltvedt, og legger til at de i år er tre ansatte, men at de egentlig skulle vært ti.

Stresser mindre

– De utenlandske turistene stresser så fælt at de ikke rekker å legge igjen penger, sier Torill Hylland. Hun eier og driver Gudvangen Fjordtell i Aurland med sin mann, i tillegg til at hun er medeier i Vikingbyen.

Overnattingsvirksomheten hennes har et belegg på omtrent 99 prosent i juli. Driften av restauranten og kafeteriaen med plass til flere hundre personer har gått forholdsvis bra, men omsetningen kan likevel ikke sammenlignes med tidligere år. For juli beregner hun en nedgang på 56 prosent mot samme periode i fjor og frykter for omsetningen etter den norske ferien.

Likevel ser Hylland positivt på sesongen.

– Det er mye hyggeligere på jobb nå enn tidligere år. Nordmenn tar seg bedre tid, sier hun.

Hun tror en del av forklaringen bak tallene fra DNB ligger i at de utenlandske turistene tidligere år har fullbooket hotellene lenge før nordmenn i det hele tatt har tenkt tanken på å reise til Aurland.

Ingeborg Lysne begynte som næringssjef i Aurland 1. juli i år. Hun forteller at en del næringsdrivende forteller om et annet kjøpemønster hos nordmenn.

– Undredal ost har meldt om at de i år selger mer ost enn før. De norske turistene vil ikke bare ha en smakebit, sier Lysne som tror flere har måttet tenke annerledes for å møte et annet kjøpemønster hos nordmenn.

Unge oppdager Norge for første gang

Tallene DNB har hentet ut for DN er kredittkortbruk utenfor kundens hjemstedskommune fra 1. juli til 16. juli sammenlignet samme periode i fjoråret

– I år reiser nordmenn på bilferie for å se storslått natur, sier Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon i DNB.

Oftedahl viser til at nordmenn særlig sentrer seg på de mindre stedene på Vestlandet og i Lofoten. Her er økningen klart størst til i aldersgruppen 18–29 år.

Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon i DNB.
Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon i DNB. (Foto: Fartein Rudjord)

– Det er trolig veldig mange unge som oppdager Norge for første gang, sier Oftedahl.

Reiseaktiviteten til de i år populære stedene på Vestlandet er betydelig lavere i aldersgruppen mellom 30 og 39 år.

– Vår hypotese er at topptur og natur ikke nødvendigvis slår like godt an blant de yngste barna, sier Oftedahl og viser til småbarnsfamilier kan være overrepresentert i aldersgruppen.

Ullensaker kommune ligger på bunn av kortbruk-tabellen. Det er trolig som følge av at Gardermoen lufthavn ligger i kommunen, hvor reiseaktiviteten i år er langt mindre.

Av storbyene gjør Ålesund, Bergen og Stavanger det bra.

Analysen er gjort ved å se på data fra DNBs kredittkortforbruk. DNB foretar en del tester for å sikre at det er representativt for forbruk. I analysen er det kredittkortforbruk utenfor kundens hjemstedskommune, hvilket DNB tolker som ferie/tur.

>