Det er en tidlig morgen i november, men inn fjorden glir cruiseskipet «Magellan» uanfektet av lavthengende tåkedotter og kaldt høstvær. 

Fra kaien i Olden legger Odd Jarle Kvamme (41) og Joar Strand (41) ut i en liten båt for å ta imot trosser og hjelpe til med fortøyningene for siste gang i år. Det har vært en knallsterk sesong med 88 skipsanløp. Få i Olden gleder seg mer enn de to. 

Olden Cruise er et lite selskap som gjør det godt på å ta imot cruiseturister og vise dem naturen rundt bygden Olden i Sogn og Fjordane. Eierne av Olden Cruise, Joar Strand (til venstre) og Odd Jarle Kvamme, hjelper til med fortøyningen av MS «Magellan». 
Olden Cruise er et lite selskap som gjør det godt på å ta imot cruiseturister og vise dem naturen rundt bygden Olden i Sogn og Fjordane. Eierne av Olden Cruise, Joar Strand (til venstre) og Odd Jarle Kvamme, hjelper til med fortøyningen av MS «Magellan».  (Foto: Eivind Senneset)

De kjører på cruisekontroll.

Lever av utflukter 

Tomannsfirmaet Olden Cruise er nå en av Sogn og Fjordanes fyrigste vekstbedrifter og ligger helt i toppen av DNs gaselleserie. Selskapet er eksempel på en av mange små tilbydere som har spesialisert seg på å selge tjenester til cruiseturistene som hvert år velter inn over Vestlandet. 

Eventyret startet da de to barndomskompisene møttes igjen en sen kveld tidlig på 2000-tallet etter å ha vært adskilt i mange år. Utgangspunktet var en dose nostalgi. De snakket om den gamle rutebåten som pleide å gå på Oldevannet og frakte turister på veien opp mot Briksdalsbreen, den store attraksjonen i området. Båttrafikken på Oldevannet hadde pågått helt siden 1890-tallet, men blitt innstilt i 1981. Kvamme og Strand ble enige om at noe måtte gjøres. Sommeren 2005 var de i gang med egen båt på Oldevannet, som de drev i sesongen på siden av andre jobber. 

Det var starten.

Voksende marked 

Cruise-kompisene i Olden forsyner seg av et voksende marked. Fra 2010 til nå har antallet cruiseanløp i Norge vokst med rundt seks prosent årlig, til et nivå på rundt 1800, ifølge daglig leder Sandra Diane Bratland i Cruise Norway. De offisielle 2016-tallene blir klare senere i uken, men vil trolig vise et samlet passasjerantall på over 2,7 millioner. 

Cruisepassasjerene legger også igjen mer penger enn mange tror. Ifølge en 2014-undersøkelse fra Innovasjon Norge og Statistisk sentralbyrå, la cruiseturistene igjen 860 kroner per person per dag i snitt i alt fra utflukter og souvenirer til kafébesøk. I tillegg la skipene igjen avgifter og vederlag tilsvarende 108 kroner per dag per passasjer. På toppen kom diverse kjøp av varer og tjenester fra skipene i havnene. 

– Vi er veldig opptatt av de skal legge igjen penger lokalt, sier Bratland om cruiseturistene. 

Hun mener det meste handler om at tjenester og tilbud må være tilgjengelige. Hun mener turister ofte drar hjem med ubrukte penger fra Norge fordi tilbudene rett og slett ikke fantes. Med dagens lave kronekurs er heller ikke norske priser et stort problem lenger, mener hun. Et glass vin i Firenze eller Florida er ikke mye billigere enn her. Det handler mest om at lokale krefter i fjordarmer og havner må se det unike de sitter på og sy sammen tilbud med egenart.

 – Olden Cruise har vært veldig flinke, de har sett muligheter og utnyttet dem.

Velter ut

I «Port of Olden» er skipet omsider fortøyd, og britiske nordlysturister begynner å tusle ned landgangen. Folkene fra Olden Cruise er på plass med busser og salgsplakater. Lokale innleide hjelper til. I Mølla Gjestehus på kaien, som Kvamme og Strand også er medeiere i, kan gjestene kjøpe klær og souvenirer. Bussbillettene rives bort. 

– Vi har ventet i seks uker på dere. Dette er det aller siste skipet i sesongen, sier Kvamme på mikrofonen i bussen når første busslast er på plass. 

Joar Strand kjører. Dette er den korte runden inn i Oldedalen. Andre minibusser tar med seg folk som vil gå opp til breen. 

– 250.000 mennesker besøker Briksdalsbreen i året. Det er blant de største turistattraksjonene i området, sier Kvamme over høyttaleren. 

Han vet hvordan han skal håndtere cruisegjester. I flere år jobbet han på cruiseskip for Seabourn og Fred. Olsen. Han kjenner bransjen godt. Nå disponerer firmaet tretten busser, i tillegg til båten på Oldevannet. De jobber heltid med dette nå. Planen er å utvikle flere tilbud, også i lavsesongen på vinteren. Nylig har firmaet også investert 600.000 kroner i den nye gondolbanen som bygges i Olden. Det gjelder å planlegge for en fremtid da Briksdalsbreen kanskje er smeltet bort. 

Kroneeffekt

Bussen stopper på en rasteplass, og britene velter ut mens ord som «fantastic» og «splendid» klinger i luften. Pensjonistekteparet Mellar fra East Sussex synes de får bra valuta for pengene. Norge er en ny opplevelse. De ville nordover for å oppleve nordlyset. 

– Vi drar på reise tre ganger om sommeren. Vi prøver å gjøre noe i vinterhalvåret også, sier John Mellar. 

Kvamme liker tonene. Det beste han vet, er positiv tilbakemelding fra turistene. 

– Det beste er de dagene vi sitter på kaien og får tilbakemelding om at det har vært en fantastisk tur.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.