Frem til oljeprisen falt som en stein høsten 2014, var det bonanza for hotellene i Stavanger. Romprisene var de desidert høyeste i landet.

Så kom stjernesmellen. På kort tid ble losjiinntekten per tilgjengelige rom, nøkkelbegrepet revpar, mer enn halvert. Nedturen kom samtidig med at Petter A. Stordalens hotellkjede Nordic Choice åpnet flere nye hoteller både i sentrum og på Sola.

Tapt 330 millioner

I 2015 gikk Stordalens hoteller med et underskudd før skatt på rundt 50 millioner kroner. Året etter var underskuddet doblet til 100 millioner. Like ille gikk det i 2017, mens 2018-tallene viser minus rundt 80 millioner kroner. Stordalens hotellkjede har altså tapt rundt 330 millioner kroner på fire år i Stavanger-regionen.

Petter A. Stordalens hotellkjede tapte 330 millioner kroner på hotelldriften i Stavanger fra 2015 til 2018. Men etter tap på ytterligere rundt 40 millioner i år, tror kjeden på sorte tall igjen i 2020.
Petter A. Stordalens hotellkjede tapte 330 millioner kroner på hotelldriften i Stavanger fra 2015 til 2018. Men etter tap på ytterligere rundt 40 millioner i år, tror kjeden på sorte tall igjen i 2020. (Foto: Stina Stjernkvist)

Men nå viser ferske oktobertall fra Benchmarking Alliance kraftig vekst igjen nettopp i Stavanger. Kun Haugesund øker revpar mer målt i prosent.

Antall solgte rom økte med 13 prosent samtidig som romprisene økte med nær ni prosent. Dermed økte revpar med over en hundrelapp til 552 kroner.

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm hos Wiederstrøm Hotel Consulting minner om at Stavanger-hotellene til tross for en meget sterk høst, fortsatt er langt unna gamle høyder.
Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm hos Wiederstrøm Hotel Consulting minner om at Stavanger-hotellene til tross for en meget sterk høst, fortsatt er langt unna gamle høyder. (Foto: Gunnar Blöndal)

– Det er en veldig positiv utvikling. Og økningen i revpar hittil i år er på 8,6 prosent, sier hotellrådgiveren Peter Wiederstrøm som hver måned analyserer tallene for Benchmarking Alliance.

Men det er fortsatt langt opp Oslo, Trondheim, Bodø og Gardermoen, og langt til gamle høyder for hotellene i oljebyen.

– I fare for å være festbrems; revpar i oktober 2008 var 794 kroner og altså nå 552 kroner, sier Wiederstrøm.

– Og her snakker vi nominelle verdier, legger Wiederstrøm til.

Laila Neverdahl har vært direktør både for Clarion Energy samt de to hotellene Nordic Choice-kjeden driver på Sola. Nå er hun driftsdirektør for alle Clarion-hotellene i Norge.

– Vi opplever en fart nå som vi ikke har sett på mange år takket være en kombinasjon av vekst i oljenæringen, en del konferanser i oktober solgt inn for en stund siden og vekst i helgene. Så det er en veldig fin kombinasjon, sier Neverdahl.

– Og det ser veldig positivt ut fremover også, legger hun til.

Mot sorte tall?

Torgeir Silseth, administrerende direktør for hele Nordic Choice-kjeden, anslår at fjorårets underskudd for samtlige hoteller i Stavanger-regionen vil bli halvert i år, altså fra 80 til 40 millioner.

– Hvis denne utviklingen fortsetter, har vi troen på sorte tall i 2020 etter mange tøffe år, sier han.

– Vi har ikke sett maken til de bevegelsene vi ser nå. Det er rett og slett imponerende og vi kan endelig gi mer gass enn brems godt hjulpet av markedet, sier han.

Etter nedgang i revpar for fjorårsvinner Bodø, kapret Oslo-hotellene førsteplassen i oktober til tross for at byen siden i fjor høst har fått 13,6 prosent flere rom. Romsalget økte med over 17 prosent, og med uendrede priser økte dermed revpar med nær tre prosent. Utviklingen i oktober er dermed enda sterkere enn i september.

– Septembertallene var oppsiktsvekkende, men nå øker det bare på. Det er rett og slett fenomenalt, mener Peter Wiederstrøm.

Også Trondheim, med høyest rombelegg av alle byene (75,9 prosent) og økt rompris, fikk en sterk måned.

– Prismessig er det nok en Britannia-effekt som har gjort seg gjeldende, mener Wiederstrøm og sikter til åpningen av Reitan-familiens luksushotell i vår.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.