Både Petter A. Stordalens Nordic Choice og Classic Norway, hotellkjeden eiet av Stein Erik Hagen og Erik Berg, har lansert knalltilbud for sommeren. Hos Classic Norway er det mulig å få et opphold for to netter inkludert treretters middag for 990 kroner.

Nils Henrik Geitle i medlemsorganisasjonen De Historiske, med 65 hoteller og 26 spisesteder som medlemmer, mener det er helt feil vei å gå.

Livredde

Geitle har hotellmedlemmer som Fretheim Hotel i Flåm, Hotel Bergen Børs, Engø Gård, Britannia Hotel i Trondheim, Hotel Union i Geiranger, Kviknes Hotel i Balestrand Walaker Hotel i Sogn.

– Vi er livredde for prisdumping. Jeg kan forstå at noen desperat trenger kontanter i dag og dermed blir veldig kortsiktige, men det er ikke slik vi skal fylle hotellene denne sommeren. Og særlig ikke i en situasjon der smittevernreglene jo gjør at kostnadene for hotellene og restaurantene vil være høyere enn normalt, sier han.

– Hvis det er noen gang vi trenger å ta ut gode priser, så er det til sommeren. Vi er rett og slett nødt til det. Hvis ikke vil mange gå konkurs. Jeg skjønner ikke at aktører som Nordic Choice og Classic Norway tør selge rommene på billigsalg og er overrasket over at så store kjeder gjør dette. All forskning viser at bedrifter som holder sine priser i nedgangstider, eller sogar setter dem opp, gjør det best i det lange løp, sier han.

Store muligheter

Ifølge hovedorganisasjonen Virke hadde over 100.000 nordmenn bestilt turer til varmere strøk i sommer før koronakrisen slo inn. I stedet blir det etter alle solemerker sommerferie i Norge.

– Dette er nordmenn som har penger og lyst til å bruke dem. 2020 kan bli århundrets visningsår for norsk reiseliv, så nå gjelder det å ha is i magen. Vi må ha selvtillit til produktene våre slik at vi tør å ta oss betalt for hva de er verd, sier Geitle.

– Men mange har vel neppe råd til å ha is i magen helt frem til sommeren?

– Jeg skjønner at krisetider kan friste til lettvinte løsninger, men all erfaring tilsier at man ikke bør la panikken få ta overhånd.

Urealistisk å erstatte utlendingene

Bente Bratland Holm er reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Hennes oppgave blir i år å friste nordmenn til å bruke feriepengene innenlands i en situasjon der 3,3 millioner utenlandske overnattinger trolig forsvinner i perioden fra juni og ut august.

– Det er helt urealistisk å klare å erstatte de utenlandske gjestedøgnene med norske. Hjemmemarkedet kan ikke redde reiselivet fra et brutalt år, men det kan bidra til at flere arbeidsplasser blir berget, sier hun.

–Vi jobber nå sammen med regionsselskapene i reiselivet med å lage kampanjer og produkter som kan trigge nordmenn til å reise og bruke penger. For reiselivet blir det utrolig viktig at vi legger igjen mer penger i år. At folk tar den guidede turen, den rib-turen eller svinger innom restauranten eller hotellet også når vi bor på hytta, sier hun.

Bratland Holm og legger til at Sørlandet, med rundt 85 prosent norske gjestedøgn i et normalår, har en stor fordel sammenlignet med andre regioner ettersom det norske markedet har god kjennskap til produktene der.

– Men utfordringen både der og i resten av landet er fortsatt at vi ikke vet hvilke produkter som vil være åpne til sommeren. Det er et dobbelt dilemma for næringen, mener hun.

– Er du enig i at det blir viktig for aktørene å holde oppe prisene?

– Jeg skal ikke uttale meg om hvordan enkeltaktører velger å prise sine produkter, men ja, det er viktig å ha is i magen. For vi vet veldig godt at det er vanskelig å få prisene opp igjen dersom de først er satt ned, sier Bratland Holm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.