Nettbaserte reisegiganter som Hotels.com og Booking.com har de senere årene fått stadig større innflytelse og makt i reiselivsindustrien. Tilnærmet alle norske hoteller er å finne på disse nettstedene til tross for at det stadig blir diskutert i reisebransjen om det koster mer enn det smaker. Årsaken er både høye provisjonssatser, redsel for å miste eierskapet til gjestene og såkalt «price parity»; kravet om at hotellene ikke får selge rommene billigere enn nettgigantene.

Hotelldirektør Laila Hjellvoll på Hotel Finse 1222 erkjenner at det er skummelt og at kan vise seg å være feil å kaste ut nettreisegiganten Booking.com.
Hotelldirektør Laila Hjellvoll på Hotel Finse 1222 erkjenner at det er skummelt og at kan vise seg å være feil å kaste ut nettreisegiganten Booking.com. (Foto: Privat)

Børsnoterte Booking.com med en børsverdi på over 100 milliarder dollar og som tilbyr overnatting i 229 land og territorier, opplyser at selskapet markedsfører og selger opphold på 5000 norske overnattingsbedrifter hvorav 850 er hoteller.

«Skummelt»

I fjor vinter kunne DN fortelle at familieeide Hotel Ullensvang i Lofthus i Hardanger trakk seg ut av alt samarbeid med nettreisegigantene. Nå følger historiske Finse 1222 etter.

– Det er klart det er skummelt, sier hotelldirektør Laila Hjellvoll (50).

Hotellet hun bestyrer ved togperrongen på Finse har historie tilbake til da Bergensbanen åpnet i 1909. Siden skulle både Fridtjof Nansen og Sir Ernest Shackleton bruke Finse som treningssted før sine arktiske ekspedisjoner.

Mellom 20 og 30 prosent av alle gjestene ved hotellet med 41 rom og 109 senger har i sommer bestilt oppholdet via nettreisegiganten Booking.com. Nå er avtalen sagt opp.

– Hadde vi hatt mange konkurrerende hoteller i nærheten eller ligget i en by, hadde vi nok ikke turt å gjøre det. Men her på Finse er det bare oss og turistforeningens Finsehytta. Vi har gått mange runder på dette, men har kommet til at vi skal prøve. Man blir jo litt fanget av disse systemene og fortalt at alle i reiselivet er helt avhengige av dem. Men er vi egentlig det? Det er mulig vi gjør en feil, men vi har rett og slett lyst til å teste dette ut, sier hun.

– Vi tenker folk som vil til Finse vil finne frem til vår egen nettside og bestiller der. Får vi rett, vil det bety mye å slippe høye provisjoner på 12–15 prosent til booking.com. Og tar vi feil, har vi fått testet det ut og får heller inngå en ny avtale med dem, sier Hjellvoll.

Gjestene blir taperne?

Finse 1222 stenger hotellet for sesongen 1. oktober. Når det åpner igjen 27. desember vil det ikke være mulig å bestille oppholdet via Booking.com.

I en sms skriver Michael Heldre, Booking.coms representant i Norge, at «det er frivillig å ha en profil på Booking.com. Gjestene blir jo taperen ettersom de ikke vil kunne booke dette hotellet. I stedet kommer de til å booke et annet overnattingssted». (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Moulin des Costes Bandol Rosé 2017
01:24 Min
Publisert: