For 25.000 kroner kan to personer bo så mye de vil på Petter Stordalens Nordic Choice-hoteller mellom 19. juni og 16. august. Det gir en pris på 423 kroner i døgnet dersom du ønsker å bo på hotell alle 59 nettene.

Choice tilbyr også et klippekort for ti overnattinger til summen av 8000 kroner.

– Vi har solgt veldig bra av våre sommerpakker. De fleste kjøper pakken som er ti overnattinger for 8000 kr, skriver administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth i en epost til DN.

De to nevnte pakkene har solgt for omtrent 25 millioner kroner. 90 prosent av dette er tidagerstilbudet, ifølge Silseth.

Når ikke normalt belegg

Hotell-sjef Silseth jubler likevel ikke.

– Det vi vet er at det kommer svært få gjester fra resten av verden denne sommeren, så vi vil ikke komme i nærheten av normalt belegg på hotellene våre selv med mange flere nordmenn som ferierer i eget land, skriver Silseth.

Sommertilbudet gjelder alle hotellene med varemerkene Clarion, Clarion Collection, Comfort og Quality i hele Norden. Eksklusive The Thief på Tjuvholmen er ikke inkludert i tilbudet.

Det var svenske Dagens Industri som først omtalte status på sommersalget. Den svenske operasjonssjefen for kjeden opplyste at nordmenn har kjøpt 75 prosent av pakkene.

Forklaringen: Nordmenn kommer seg ikke til utlandet denne sommeren, men kan reise fritt rundt i eget land.

Avviser billigsalg

DN har tidligere omtalt sommerkampanjen til Nordic Choice etter at Nils Henrik Geitle, direktøren for hotell- og restaurantkjeden De Historiske, kritiserte hotellkjeden for å drive med prisdumping.

– Dette er jo ren og skjær galskap, sa Geitle.

Geitle mente Nordic Choice Hotell posisjonerte seg dårlig for fremtiden med tilbudet.

– De setter seg selv i en skikkelig klemme. For når utenlandsmarkedet kommer tilbake og de skal forhandle priser, vil de virkelig slite med å få dem opp igjen.

Da avviste Silseth kritikken.

– Nei, vi dumper ikke prisene. Dette tilbudet flytter ingen komma i noens hotellregnskaper. Der er dessuten bare en håndfull som så langt har kjøpt tilbudet om ubegrenset opphold i to måneder. Men det andre tilbudet vi lanserte samtidig, med et klippekort med ti klipp til 8000 kroner, selger bra. Da snakker vi om 800 kroner natten, og det er ikke langt under det som har vært normale sommerpriser i Oslo, sa Silseth.

Ikke like populært i Sverige

Nordmenn har de siste ukene fått høre fra myndighetene at de må belage seg på ferie i Norge. Silseth mener at signalet har ført til flere salg av pakketilbudet. I Sverige er historien en annen.

– Grunnen til at det selges mindre av disse pakkene i Sverige antar vi er at de oppfordres til ikke å legge ut på reiser lengre enn to timers biltur. Vi regner med at salget vil ta seg opp når det løses opp på restriksjonene, skriver Silseth.

Den svenske statsministeren vil ikke at svenskene skal ta ikke-nødvendige turer innenlands. Det betyr dårlig nytt for de svenske Nordic Choice-hotellene.

– Da Stefan Löfven kom med beskjeden om at vi skulle oppholde oss i nærheten av hjemmet vårt eller dra maksimalt én til to timer hjemmefra, ble vi overrasket med tanke på at Sverige hadde en mer liberal holdning tidligere. Da Stefan Löfven igjen gikk ut og bekreftet uttalelsen, så vi at vår bestillingsrate stoppet betydelig. Akkurat nå ser vi en stor forskjell i bookinger til sommeren mellom Norge og Sverige, sa operasjonssjef i Nordic Choice, Katalin Paldeak til Dagens Industri fredag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.