Det er et omstridt tema i norsk turistnæring: Utbetalinger fra norske butikker og restauranter til turistguider og reiseselskaper for å sikre seg en visitt fra passasjerene i store turistbusser.

I sommer skrev DN flere artikler om hvordan de såkalte turistprovisjonene fungerer. Motstandere mener det er å lure turistene, og at det forstyrrer konkurransen. Tilhengere mener utbetalingene er lovlige når de faktureres og innrapporteres til skattemyndighetene.

Skal vurdere saken

Nå har saken endt på bordet til næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han ikke vil love noen konkrete tiltak ennå.

– Jeg er åpen for regelverksendringer. Men jeg må vite mer om dette, sier Røe Isaksen.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) skjønner at turistprovisjoner kan være et problem.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) skjønner at turistprovisjoner kan være et problem. (Foto: Mikaela Berg)

Han har besluttet at departementet skal vurdere saken, og sier at de vil begynne med å snakke med næringen selv for å kartlegge omfanget.

- Jeg skjønner godt at dette er et problem for virksomhetene som ikke vil være med på det. Og det er mer enn verdt å se nærmere på.

Han sier det ikke vil være mulig å få på plass eventuelle lovendringer før sommeren 2019.

Etterlyste tiltak

Denne uken stilte Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad spørsmål til Røe Isaksen om saken. I september stilte Høyres stortingsrepresentant Ove Trellevik spørsmål om det samme. Den gang var svaret at departementet ville se på saken.

– Skal man få gjort noe før neste sesong, må man gjøre det nå, mener Pollestad. Han kaller provisjonsbetalingene «å jukse», og oppfordrer næringsministeren til å vurdere om praksisen er lovlig, og sørge for at det eventuelt blir ulovlig.

– Det er et fenomen som vi ikke forbinder med Norge, men gjerne med sydligere breddegrader, sier Pollestad med henvisning til en egen ferie i Bangkok noen år tilbake.

– De slipper det de har i hendene og følger guiden
Butikkeier Anny-Irene Mykkeltvedt sier hun taper millioner på at hun velger å ikke betale turistguider provisjon av det turistene kjøper.
02:08
Publisert:

– Det var en pest og en plage å aldri bli kjørt dit man skulle spise. Du føler deg konstant lurt. Det er selvfølgelig ikke så galt i Norge, men det er jo et resultat av den samme praksisen. Og så er det litt dyrere å bli lurt i Norge, sier Pollestad.

– Det handler jo både om at norske næringsdrivende skal konkurrere på like vilkår, at turistene ikke skal bli lurt, og om lovligheten av pengene som skifter hender. Det er jo ikke en utpreget kontrollert aktivitet, dette.

Røe Isaksen har foreløpig ikke besvart Pollestads spørsmål, men bekrefter at status fortsatt er at departementet kartlegger saken.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.