– Vi ønsket å gå massivt ut og få flest mulig til Vestlandet. Vi ofret ikke mange tanker på hvor mange som burde komme og hvor bærekraftig det var, sier Jørgensen til Bergens Tidende.

Han trekker frem Trolltunga som eksempel. Der steg besøkstallet fra 1.000 i 2010 til over 90.000 i fjor etter en internasjonal rettet kampanje.

– Vi forutså det ikke i det hele tatt. I dag ville vi først valgt å lage en bærekraftig plan for reisemålet, så gått ut i verden, sier Jørgensen.

I sin nye rolle som administrerende direktør i Fjord Tours, et selskap som selger tur- og aktivitets­pakker til norske og utenlandske turister, ønsker Jørgensen å utfordre reiselivet på Vest­landet.

Nå tar restaurantgjestene selv jobben som servitør
Koronapandemien har satt fart på restaurantenes og barenes digitale bestillingsløsninger. Daglig leder på Vippa i Oslo viser hvordan man bestiller fra den digitale servitøren.
01:57
Publisert:

Globale reiselivsaktører som Booking.com, Airbnb og Trip­advisor tar opp til 25 prosent av profitten til det lokale nærings­livet, hevder han.

– Altfor lite penger går til de lokale reiselivsaktørene, og norsk turisme er i dag ikke bære­kraftig nok. Vi har ikke maktet å lage et levende lokalsamfunn i distriktene hele året, sier han til avisen.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.