Nettbaserte reisegiganter som Hotels.com og Booking.com har de senere årene fått stadig større innflytelse og makt i reiselivsindustrien. Nå bryter fire danske hoteller med internasjonale bookingportaler som booking.com og hotels.com, skriver den danske avisen Børsen mandag kveld.

Hotellkjeden Guldsmeden har gått sammen med Arthur Hotels, Andersen & Absalon Hotels og Hotel Skt. Annæ om å bryte med de internasjonale bookingnettstedene og bygge en ny, dansk portal. Den skal hete Coolcopenhagen og kan være på plass fra april 2021.

Til Børsen sier Sandra Weinert, som står bak Guldsmeden-hotellkjeden, at bookingplattformene tar seg betalt mellom 15 og 23 prosent av hver reservasjon. Det ble til sammen 16,4 millioner danske kroner, tilsvarende åtte prosent av omsetningen hos København-hotellene. Samme år fikk hotellkjeden et overskudd på åtte prosent.

– Vi har tæret på eget fett siden 31. august. Da hjelper det lite at vi må betale provisjon på størrelse med hele vårt overskudd, det er sinnssykt store regninger, sier Weinert.

Det er ekteparet Marc Weinert og Sandra Weinert som står bak hotellkjeden Guldsmeden, som har flere hoteller i København og et i Vika i Oslo. Her er de to på taket av Oslo-hotellet da det ble åpnet.
Det er ekteparet Marc Weinert og Sandra Weinert som står bak hotellkjeden Guldsmeden, som har flere hoteller i København og et i Vika i Oslo. Her er de to på taket av Oslo-hotellet da det ble åpnet. (Foto: Christopher Olssøn)

– Vi er nødt til å tjene mer penger på produktet vårt enn vi gjorde før krisen. Ellers overlever vi ikke neste krise, mener hun.

Byggingen av den nye danske bookingportalen skal delvis betales av hotellene selv og delvis en omstillingshjelpepakke fra København kommune. Planen er at ti prosent av det hotellgjestene betaler for gjennom plattformen skal være kommisjon, og gå til markedsføring av København som reiselivsdestinasjon.

– Vi kan ikke sitte og se pengene fosse ut til noen som ikke utvikler reiselivet i Danmark. De er fullstendig likegyldige til om det er Stockholm eller København, sier Weinert.

Det lyktes ikke DN å få svar fra Guldsmeden-hotellkjeden mandag kveld på hvorvidt det norske Guldsmeden-hotellet i Vika i Oslo nå også bryter med de internasjonale bookingnettstedene.

Nær alle norske hoteller har i dag avtaler med de internasjonale bookingnettstedene, selv om det stadig blir diskutert i bransjen om det koster mer enn det smaker. Årsaken er både høye provisjonssatser, redsel for å miste eierskapet til gjestene og såkalt «price parity»; kravet om at hotellene ikke får selge rommene billigere enn nettgigantene.

Torgeir Silseth, konsernsjef for Petter A. Stordalens hotellkjede Nordic Choice, har tidligere anslått at den nordiske hotellnæringen betaler nærmere to milliarder kroner årlig i provisjoner til internasjonale nettgiganter som Booking.com, Hotels.com og Google.

– Vi alene betaler nå rundt 250 millioner kroner årlig i slike provisjoner. Det er en kjempeutfordring, uttalte han til DN i 2018.

– Dette er penger som går fra vår verdiskaping rett ut av landet til USA eller Nederland eller hvor nå disse aktørene holder til.

For hotellene handler kampen om å få flest mulig av kundene til å bestille rom direkte hos dem. For hvis gjesten bestiller via Hotels.com, Booking.com og andre såkalte tredjepartskanaler, må hotellene ut med 15–25 prosent i provisjon.

De siste årene har tradisjonsrike norske hoteller som Fjellhotellet Finse1222 og det familieeide Hotel Ullensvang i Lofthus i Hardanger trukket seg ut av alt samarbeid med nettreisegigantene. Fjellhotellet Finse1222 brøt med plattformene for to år siden.

– Det er klart det er skummelt, sa hotelldirektør Laila Hjellvoll den gang. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.