SAS har opplyst at de ikke greier å tilbakebetale alle sine danske kunder for kansellerte flyreiser i forbindelse med koronakrisen innen fristen søndag 15. november. Det melder det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Fristen ble satt av danske Trafikstyrelsen, og gjelder for SAS og 11 andre flyselskaper som har ubetalte refusjoner til sine kunder.

Trafikstyrelsen har varslet at dersom flyselskapene ikke tilbakebetaler til sine kunder, vil de bli politianmeldt, skriver danske Berlingske.

– Må et økonomisk incentiv til

Anna Valentina Berthelsen, transportpolitisk talsperson i Socialistisk Folkeparti, har mistet tålmodigheten med SAS.

– Kundene skal ha pengene tilbake nå. Og hvis ikke de kan få det til raskest mulig og innenfor de fristene vi setter, så må det påløpe renter, sier Berthelsen til Berlingske.

Hun vektlegger at noe må skje, fordi flyselskapene tidligere har fått advarsler, men så «har de fortsatt ikke fått det gjort».

– Derfor må det et økonomisk incentiv til, for at de skal komme i gang, sier hun.

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) skriver i en skriftlig kommentar til Ritzau at det er det danske transport-, bygge- og boligbyrået som skal ta stilling til spørsmålet om politianmeldelse.

Den danske regjeringen er åpen for å drøfte muligheter for å pålegge flyselskapene renter, skriver Berlingske.

Frist innen utgangen av november i Norge

Her i Norge har Luftfartstilsynet gitt flyselskapene frist innen utgangen av november med å innfri alle krav kunder har rettet mot dem for avlyste flyturer i forbindelse med koronakrisen.

Om SAS ikke overholder fristen satt av Luftfartstilsynet, vil det påløpe en tvangsmulkt på én million kroner per måned fra og med 1. desember.

Dersom pålegget ikke er etterkommet innen februar neste år vil Luftfartstilsynet vurdere om månedsbeløpet skal økes.

John Eckhoff, pressesjef i SAS, skriver følgende i en epost til DN søndag kveld:

«Vi har som mål å løse de sakene innen fristen til Luftfartstilsynet, og har godt håp om å klare det.»

Flyselskapene har egentlig en frist på syv dager for å etterkomme et slikt refusjonskrav, men under koronapandemien har flere kunder ventet i månedsvis på å få tilbakebetaling. Selskapene har siden mars konsekvent brutt loven om tilbakebetaling.

Bransjen har vært hardt rammet av koronakrisen og reiserestriksjonene. Ifølge SAS' trafikktall for oktober fløy 602.000 passasjer med selskapet. Det er en nedgang på 79 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.