–Vi opplever en skikkelig opptur, sier Bosse Halvardsson (60). Han er sjef for det svenske Skistar-konsernets virksomhet i Norge som inkluderer de to største alpindestinasjonene; Trysil og Hemsedal.

Like før jul annonserte Skistar en bookingvekst foran vinteren på 12 prosent i Sverige og i Norge samlet. Nå bekrefter Halvardsson at brorparten av denne veksten kommer på deres norske destinasjoner.

Over 20 prosent

– Vi ser en økning på godt over 20 prosent i Norge, sier han.

Og forklaringen på at økningen er så mye større i Norge enn i Sverige, er åpenbar; den svake norske kronen.

– Tidligere var det sånn at markedet var passe normalt når en norsk krone kostet 10–15 prosent mer enn den svenske. Nå har valutabildet snudd fullstendig og svenskekronen er verdt mer enn den norske. Når i tillegg danske kroner, euro og ikke minst britiske pund er så sterke, ja da betyr det nye rekorder for oss, sier Halvardsson og legger til at veksten målt i prosent er størst fra Storbritannia som i volum snart vil passere antall tyske gjester på Trysil, sier han.

Bookingøkningen er rekordsterk til tross for lite snø i sesongstarten.

– Vi mistet nok en del gjester i jule- og nyttårsukene på grunn av lite snø. Jeg tenker at særlig hytte­eiere, som er vant til å skli direkte fra hytta inn i alpinanlegget, synes det ble tungvint når de måtte bruke bil til alpinbakken. Men for hotellene våre i Trysil, som i hovedsak hadde britiske gjester, var effekten begrenset, sier Halvardsson.

Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening, Camilla Sylling Clausen, her i skibakken på Tryvann.
Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening, Camilla Sylling Clausen, her i skibakken på Tryvann. (Foto: Fartein Rudjord)
 

Utvilsomt all time high

Men Atle Hovi, konsernsjefen på Beitostølen, hadde masse snø også i julen.

– Fra lille julaften til tredje nyttårsdag omsatte vi for 7,3 millioner kroner. Det er en million mer enn rekorden fra året før. Så dette er bare et eventyr, sier han.

Atle Hovi, konsernsjef på Beitostølen.
Atle Hovi, konsernsjef på Beitostølen.
– Og nå snakkes det rundt bordene her om hvor dyrt alt er blitt i utlandet. Alle piler peker rakt oppover og mange forhold virker samtidig; svakere krone som gjør det dyrere for nordmenn å reise ut og billigere for utlendinger å komme hit og på toppen elendige snøforhold i Alpene og masse snø hos oss. Og det beste av alt er at snøen er helt gratis, sier Hovi.

– Det blir utvilsomt all time high for reiselivet i fjellet i vinter, legger han til.

Det bekrefter også reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

– 2015-sesongen var bra. 2016 blir enda bedre. 92 prosent av utenlandske turoperatører sier vinteren blir like god eller bedre. Dette kommer på toppen av økningen på ni prosent i utenlandske gjestedøgn ifjor. Så nå føler jeg at reiselivet endelig er i ferd med å kapitalisere på den langsiktige satsingen vi har gjort for å skape reiselyst i utenlandsmarkedene, men som vi har slitt med å få utløst på grunn av høye priser i Norge, sier han.

– Så ja, det blir nye turistrekorder i år. Hvor stor veksten blir, tør jeg ikke spå. Men internasjonalt er det ventet turistvekst på fem prosent. Økningen i Norge blir større enn dette, og det betyr at vi tar markedsandeler, sier Tuftin.

Tangerer rekorden

Ferske tall fra Alpinanleggenes landsforening for perioden fra sesongstart og frem til nyttår, viser et heiskortsalg på 200 millioner kroner. Det er like mye som i forrige sesongstart. Veksten er særlig stor i Oslo-området (som hadde nedgang året før). Også i Buskerud er det en liten økning, mens det på grunn av snømangel er en liten omsetningsnedgang i Hedmark/Oppland (fem prosent) og en større svikt i Telemark (21 prosent) og regionen sørvest/vest/nordvest (minus 19 prosent).

Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening, Camilla Sylling Clausen, er godt fornøyd med sesongstarten.

– Pluss-minus null er egentlig veldig bra. Få, om noen, trodde vi kunne gjenta den meget sterke forsesongen i 2014 med 12 prosent økning, men det klarte vi til tross for lite snø en del steder. Så på vegne av alle gutta i bransjen ser dette meget bra ut, sier hun.

For hele sesongen 2014/2015 omsatte alpinanleggene heiskort for rekordhøye 1048 millioner kroner, en økning på 14 prosent fra året før.

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.