2018-tallene fra Benchmarking Alliance er hyggelig lesning for eiere og drivere av hoteller i Stavanger-regionen. Losjiinntekten per tilgjengelige rom økte med syv prosent. Det er den høyeste veksten av alle de større byene i landet og kom til tross for at romkapasiteten samtidig økte med nær syv prosent, i hovedsak som følge av gjenåpningen av Radisson Blu Atlantic.

Antall solgte rom økte med over åtte prosent. Kun Bergen, som har fått mange nye hotellrom å fylle de siste par årene, hadde en litt større økning i antall solgte rom.

Begynte å snu i 2017

Markedet for Stavanger-hotellene var eventyrlig frem til oljeprisfallet høsten 2014. Ingen andre hotellbyer kunne skilte med like gode priser og inntjening.

Fallet ble kraftig da både kundene uteble og flere aktører, med Petter A. Stordalens hotellkjede Nordic Choice i spissen, åpnet flere nye hoteller både i sentrum, på Forus og på Sola. Losjiinntekten per rom ble mer enn halvert. Hotellene fikk en sammenhengende nedtur 21 måneder på rad fra oktober 2014 til juni 2016.

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.
Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting. (Foto: Øyvind Elvsborg)

– Stavanger-regionen er hotellvinneren i fjor, i alle fall sammenlignet med 2017, sier Peter Wiederstrøm, hotellrådgiveren i Wiederstrøm Hotel Consulting som hver måned analyserer tallene fra Benchmarking Alliance.

Han sier bunnen ble passert i 2017. Men det er langt igjen til tidene før oljeprisfallet. I gjennomsnitt sto tett på halvparten av hotellrommene tomme også i fjor. Og losjiinntekten per tilgjengelige rom uten frokost og moms, det som bransjen omtaler som revpar, er fortsatt svært lav med kun 453 kroner. Eksempelvis var revpar til sammenligning 567 kroner i Bergen, 604 kroner i Trondheim, 683 kroner i Tromsø og 788 kroner for revpar-vinner Oslo i fjor.

Sterkt i hovedstaden

Ikke overraskende er Oslo det desidert største hotellmarkedet i Norge. I fjor ble det solgt like mange hotellrom i Oslo som i Bergen, Trondheim og Stavanger til sammen. Revpar økte med vel tre prosent og Oslo topper både her og på listen over byene med høyest belegg med 70,8 prosent; marginalt høyere enn i Tromsø.

Christian Lunde i VisitOslo er strålende fornøyd med fjoråret for hovedstadshotellene.
Christian Lunde i VisitOslo er strålende fornøyd med fjoråret for hovedstadshotellene. (Foto: Foto: VisitOslo)

– Trenden vi har sett gjennom nesten hele fjoråret gjorde seg gjeldende for hotellåret totalt sett. Det er svært positivt at Oslo holder posisjonen som landets mest solide hotellstorby, sier Christian Lunde, administrerende direktør i markedsføringsselskapet VisitOslo.

– Utviklingen i helgene er spesielt oppløftende, legger han til.

Så spørs det om Oslo vil beholde rekordene også etter 2019. For hovedstaden får flere tusen nye hotellrom i år og neste år. Blant andre åpner Petter A. Stordalens storhotell The Hub (tidligere Royal Christiania) med 810 rom i mars. Samme måned åpner han også boutiquehotell i det tidligere NAL-bygget og i juli også et Clarion-hotell i Bjørvika (1. juli).

– Et godt år

Peter Wiederstrøm mener 2018 i sum har vært et godt år for storbyhotellene.

– Det var prisvekst i ni av 11 byer. Det var også vekst i antall solgte rom i like mange byer, sier han.

Unntaket er Haugesund og Kristiansand. Økning i antall nye hotellrom førte til at ytterligere tre byer fikk nedgang i belegget; Bergen, Gardermoen og Oslo.

– Men prismessig var det bare fem byer som hadde en like høy eller høyere prisvekst enn økningen i konsumprisindeksen, legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Andrea ble tatt av snøskred. Visste med en gang at hun skulle tilbake. – Det er verdt det
02:02
Publisert: