– Utviklingen for Oslo-hotellene er eventyrlig, sier Peter Wiederstrøm, hotellrådgiveren i Wiederstrøm Hotel Consulting.

I løpet av det siste året er en rekke nye hoteller blitt åpnet, som giganthotellet The Hub, boutiquehotellet Amerikalinjen og nå sist et Clarion-hotell i Bjørvika. Byen har fått 15 prosent flere rom det siste året – og solgte faktisk også 15 prosent flere rom i september sammenlignet med samme måned i fjor. Dermed holdt belegget seg på tett oppunder 80 prosent. Det vil i praksis bety at hotellene er så godt som fulle midt i uken når forretnings- og kurs-/konferansetrafikken er størst.

Koster å være sent ute

Ettersom hotellene er blitt stadig flinkere til å sette pris ut fra etterspørselen, betyr stadig fullere hoteller at prisene øker i periodene etterspørselen er størst. Et søk på nett hos de tre store kjedene Nordic Choice, Scandic og Thon på jakt etter et hotellrom natt til onsdag denne uken, viser at romprisen passerer 3000 kroner på flere av Petter A. Stordalens Nordic Choice-hoteller som Clarion Collection Folketeatret og Comfort Hotel Carl Johan. På Clarion Collection Bastion er det kun en suite til 5880 kroner ledig – riktignok med jacuzzi som har plass til to. (Saken fortsetter under videoen)

DNs tester var ikke imponert over hotellets renhold
Hotelldirektøren på Hotel Bastion i Skippergata: – Det er helt tydelig at her har vi ikke klart å gjøre jobben vår.
02:33
Publisert:

Hos Scandic og Thon er prisene jevnt over noe lavere, men også her ligger prisene typisk på godt over 2000 kroner natten – i den grad det finnes ledige rom. For de fleste hotellene er smekk fulle.

– Et belegg tett på 80 prosent i Oslo er høyt. For oss som bistår i nye hotellprosjekter, er det jo hyggelig at det er gode tider, men det er nesten så man må undre seg over hvordan dette skal ende. Flere prosjekter er på gang. Spørsmålet er jo om etterspørselen holder tritt også fremover, sier Peter Wiederstrøm, som tirsdag presenterer tallene for storbyhotellene samtidig som han legger frem den årlige rapporten om hotellbransjen i Norge på DNBs hotellmarkedsdag i Oslo. (Saken fortsetter under bildet)

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm mener utviklingen er eventyrlig for hotellene i Oslo – og knallsterk i Stavanger.
Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm mener utviklingen er eventyrlig for hotellene i Oslo – og knallsterk i Stavanger. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Ny oljesmurt opptur

En rekke byer har hatt kraftig økning i antall solgte rom i september sammenlignet med samme måned i fjor. Det gjelder både Trondheim, Bergen og Tromsø og ikke minst Stavanger som kun er slått av Oslo. I Stavanger, som ble hardt rammet av oljeprisfallet i 2014, ble hotellenes inntekt per rom mer enn halvert. Det snudde for et par år siden, og nå viser septembertallene nær 11 prosent flere solgte rom. Losjiinntekten per tilgjengelige rom, det som i bransjen kalles revpar, økte med nær 18 prosent.

– Økningen i revpar i Stavanger var knallsterk og den klart høyeste veksten blant byene i oversikten fra Benchmarking Alliance, sier Peter Wiederstrøm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.