I et konferansemarked rundt Oslo som i beste fall står stille, kunne Cecilie og Tord Moe Laeskogen for en måned tid siden åpne ny kongress- og møtesal på 2300 kvadratmeter til over 70 millioner kroner.

– Det er åtte meter under taket, ti kilometer med eikespiler på veggene som gir en fabelaktig akustikk og det er installert avansert dagslysbelysning, forklarer Tord Moe Laeskogen (47) når han entusiastisk og med et bredt smil viser frem nybygget like ved hotellet.

– Andre i 40-årskrisen kjøper Ferrari eller Harley, mens Tord ville ha den råeste møtehallen i landet. Om det er sært? Klart det er det, sier kona Cecilie (47) og smiler minst like bredt.

Tror på dobling

Sundvolden Hotel kan vise til en historie som overnattingssted som går helt tilbake til 1648. Laeskogen-familien kom først inn på eiersiden midt på 1960-tallet da Arne B. Laeskogen, far til Tord, kjøpte det. Da hadde hotellet 21 senger, restaurant, kafeteria og et møterom i kjelleren.

I dag har Sundvolden 273 rom med 525 senger. Og det skal bli flere. Planen er at en ny romfløy med ytterligere 57 rom skal stå ferdig i 2019. Den vil trolig koste omtrent like mye som kongresshallen. Dermed får Sundvolden 330 rom og blir størst utenfor Oslo/Gardermoen.

Og det stopper ikke der; ekteparet drømmer også om spa-anlegg.

– Vi hadde 51.000 gjestedøgn her i fjor og vokser videre i år. For 2018 har vi nå booket inn 6000 flere gjestedøgn enn på samme tid i fjor. Målet er en dobling til 100.000 gjestedøgn. Vi tar for alvor opp konkurransen med Gardermoen i event- og kongressmarkedet, sier Cecilie Laeskogen.

Regner med god drahjelp

Og det er ikke kun de store investeringene som skal sørge for trafikkøkningen for hjørnesteinsbedriften som sysselsetter 120–130 personer i bygda. Om få år åpner Ringeriksbanen med stasjon like nedenfor hotellet og reisetid fra Oslo S på 25 minutter. Og nye E16 passerer også like forbi hotellet. Langtidsplanene for kommunen indikerer at antall innbyggere på Sundvollen vil øke fra 1000 i dag til 7000.

– Men 70 millioner til kongresshall og like mye i nye rom frem til 2019 på toppen av investeringer på 175 millioner kroner dere foretok fra 2009 til 2014? Det er mildt sagt spenstig?

– Jo da, men vi tror det er rom i markedet for å satse så tungt. Vi er et annerledes familiehotell som ikke er strømlinjeformet som mange av kjedehotellene, og vi opplever at en stadig større andel av konferansemarkedet er på jakt etter unike opplevelser, sier Tord Moe Laeskogen.

Han legger til at han er fullt klar over risikoen.

– Jeg glemmer aldri da flyplassen på Fornebu stengte. Da falt omsetningen med 40 prosent nærmest over natten. Det var ganske dramatisk. Men vi kan ikke se noen faresignaler i markedet, snarere tvert om med den drahjelpen vi vil få med Ringeriksbanen og E16. Så gjelder det bare at vi investerer i de riktige tingene, sier han.

– Vi sier gjerne at det vi gjør skal være gøy, vi skal ha forutsetninger for å gjøre det her, og det skal være lønnsomt. Gøy kommer altså først, sier Tord Laeskogen, og trekker blant annet frem storsatsingen på lokal mat. Sundvolden har egne griser, bikuber som gir honning på lunsjbordet, kokkene som plukker sopp, syre, ramsløk og rognebær, gjeddepølsene fra fjorden og eget øl produsert i samarbeid med bryggeriet Nøgne Ø.

– Vi bruker ingen halvfabrikater. Alt lages fra bunnen, sier han.

– Og så har du investert i snøkanon?

– Hehe, ja og dermed har vi både akebakke og kan arrangere afterski. Men jeg er redd det bare er jeg og barna i barnehagen her som synes det er fantastisk morsomt.(Vilkår)

Denne suven er liten utenpå og stor inni
Skoda kommer med sin andre SUV, den lille, men likevel store Karoq.
00:48
Publisert: