På Svalbard, 78 grader nord, ligger reiseselskapet Basecamp Explorer. Nordlysvandring, sledekjøring med hund, og kajakkturer, er blant aktivitetene selskapet tilbyr. I fjor var det imidlertid ikke like mange turister som ønsket å besøke øya.

– Fjoråret er sammensatt. Vi hadde en fantastisk vinter og en elendig sommer. Resultatet fra sommeren knytter seg til en voldsom nedgang av nordmenn til Svalbard, andelen gikk ned med 40 prosent. Vi er et lite selskap, så det gir store utslag, forteller Brita Knutsen Dahl, daglig leder for Basecamp Explorer as.

Hun forteller at på Svalbard bor folk i gjennomsnitt ikke lenger enn tre år. Det er vanlig med utskiftning av ansatte, noe som i fjor ledet til et rekrutteringsår.

– Hvorfor var det lavere besøkstall i fjor?

– I fjor var det noe lavere flykapasitet, og flybillettene var ekstremt dyre. Når flybilletter starter på 5000 blir det fort mye penger. I år har vi hatt en helt annen flykapasitet og andre priser, sier Dahl.

Færre turister til øya førte til at resultatet så vidt klarte å holde seg unna minustegnet. I 2017 hadde selskapet et resultat på 0,3 millioner kroner, året før vår resultatet på fire millioner kroner. Hun forteller at denne sesongen vil bringe langt bedre tall.

– Heldigvis går vi nå mot den beste sommeren i vår historie. Vi har mange gjester, og opplevelsesdelene er godt booket. Vi ser at det har gitt resultater å jobbe med våre internasjonale bookingaktører.

Kenya bedre enn Svalbard

Selskapet ble startet opp av Svein Wilhelmsen (64) som i 16 år jobbet med å forvalte pengene til Norges rikeste familier gjennom kapitalforvalteren Industrifinans. Siden 1988 har Wilhelmsen drevet etter en ideologi om å være bærekraftig og rettferdig, såkalt trippel bunnlinje. Han startet opp i Kenya, året etter begynte han reisevirksomhet på Svalbard.

– Konseptet deres er å drive virksomhet som gir tilbake til lokalsamfunnet, hvordan fungerer dette i praksis på Svalbard?

– Vi har mobilisert våre gjester på Svalbard til å legge igjen i Kenya. Der støtter vi spesielt treplanting. Vi har gjort noen mindre miljøprosjekter på Svalbard, det er noe vi ønsker å intensivere, forteller Svein Wilhelmsen.

Svein Wilhelmsen driver i dag reiseselskapet Basecamp Explorer i Kenya og på Svalbard, med hovedansvar for Kenya. Fra venstre: Anthony Ketikai guide, John Leiyan, sikkerhetsansvarlig, Steve Nkumum guide, Svein Wilhelmsen grunnlegger av Basecamp Explorer og daglig leder i Basecamp Explorer Kenya, og Murunya Titimet sikkerhetsansvarlig.
Svein Wilhelmsen driver i dag reiseselskapet Basecamp Explorer i Kenya og på Svalbard, med hovedansvar for Kenya. Fra venstre: Anthony Ketikai guide, John Leiyan, sikkerhetsansvarlig, Steve Nkumum guide, Svein Wilhelmsen grunnlegger av Basecamp Explorer og daglig leder i Basecamp Explorer Kenya, og Murunya Titimet sikkerhetsansvarlig. (Foto: Basecamp Explorer Kenya)

Totalt har besøkende på Svalbard ført til 2,5 millioner kroner til prosjekter i Kenya. Han forteller at selskapet gjør det svært godt i Kenya, noe som har ført til ytterligere utvidelser. I år har selskapet utvidet tilbudet i Kenya med en femte camp. Wilhelmsen forteller at de håper på en videre utvidelse i Kenya i løpet av ett til to år.

– Vi leter som alltid etter nye komplementære konsepter. Det er det som drives oss i Basecamp Explorer, det å lete etter annerledesheten. Vi er på jakt etter nye konsepter på Svalbard også, men det er litt tidlig å være presis.

Nisje i vekst

Wilhelmsen mener flere turister er opptatte av å reise bærekraftig og «rettferdig» noe som gir ekstra stor vekst for selskapet. Han tror denne nisjen vokser dobbelt så fort som reiseliv generelt, globalt sett.

– Vår nisje kaller vi «responsible turisme», det er mer forpliktende, man skal legge noe igjen. Der er markedsvekstfaktoren god. Vi hadde en vekst i fjor i Kenya på cirka 30 prosent, sier Wilhelmsen.

– Tenker du å utvide Basecamp Explorer til andre steder enn Svalbard og Kenya?

– Det har ligget en stund i bakhodet. Vi har såpass mye på gang på våre to destinasjoner at det foreløpig har ligget på vent, men etter en til to års tid vil vi kanskje begynne å se etter nye destinasjoner hvor samme konsept er mulig, sier Wilhelmsen.(Vilkår)

Meretes utvalgte: Amerikas beste Zinfandel
En delikat zinfandel høres ut som en av vinverdenes største motsigelser. Men den finnes, tro meg. Og den er ypperlig til grillmaten.
01:13
Publisert: