– Har noen vært i en gruve før?

Gruppen fra det japanske oljeselskapet Idemitsus norgeskontor humrer idet uforholdsmessig mange hender går i været. I alt 56 ansatte er på lagbyggingstur på Svalbard – blant dem mange geologer.

Guide Camilla Røhne (til venstre i hvit hjelm) leder gruppen fra Idemitsu Petroleum inn i nedlagte Gruve 3 rett utenfor Longyearbyen.
Guide Camilla Røhne (til venstre i hvit hjelm) leder gruppen fra Idemitsu Petroleum inn i nedlagte Gruve 3 rett utenfor Longyearbyen. (Foto: Fartein Rudjord)

– Da kan dere kanskje lære meg noe mer om dette ganske spesielle fjellet, sier guide Camilla Røhne i Store Norske Spitsbergen kullkompani med et glis.

Hun understreker at de skal få plukke med seg så mye kull de vil fra gruven, idet noen begynner å pirke nysgjerrig i en av de gamle kulltrallene som står utstilt utenfor nedlagte Gruve 3.

Gruppen skal helt inn i dypet av kullgruven, og blir utstyrt med både hjelm, hodelykt og kledelige gråblå buksedresser med «Store norske»-logo på – tilsynelatende fra selskapets vintage-kolleksjon. De får en innføring i livet i gruven da den var aktiv og om Svalbard-kullets opprinnelse, før det bærer ned under fjellet.

Travle turer

Idemitsu er ikke alene om å dra til Svalbard på jobbtur. Stadig flere bedrifter vil ta med de ansatte på noe ekstremt, opplevelsesrikt og uventet.

– Vi er et attraktivt mål for kurs og konferanser, men ser også en økning i andre typer yrkesreiser. Det kan være lagbyggingsturer, «premieringstur»: Hvis en bedrift har oppnådd gode resultater eller feirer ulike jubileer, tar man de ansatte med til Svalbard.

Det sier hotellsjef Stein-Ove Johannessen i Svalbard Adventure Group, en av de største turistaktørene i området.

Mørketiden nærmer seg i Longyearbyen – 25. oktober er siste soldag. Nordlysturismen er i ferd med å ta seg opp, og sørge for jevnere besøkstall.
Mørketiden nærmer seg i Longyearbyen – 25. oktober er siste soldag. Nordlysturismen er i ferd med å ta seg opp, og sørge for jevnere besøkstall. (Foto: Fartein Rudjord)

Svalbard er et stadig mer populært turistmål. Fra 2013 til 2017 har antall gjestedøgn økt med 45 prosent, ifølge tall fra Visit Svalbard. Byråleder i bedriftsreiseselskapet event.no Else Palmgren er slett ikke overrasket.

– Det er veldig inn med «exploring» – ut i naturen og oppleve eksotiske ting. I en travel hverdag setter bedriftene pris på å være et sted som ikke minner om den travle hverdagen. De vil være litt «alene», slippe kø og distraksjoner, sier Palmgren.

Hun forteller at reiseselskapet har merket en stor økning i interesse for Nord-Norge og Svalbard de siste årene, og at nordmenn opplever dette som mer eksotisk enn europeiske storbyer, som de gjerne besøker på eget initiativ.

– Det oppleves som mer autentisk og ekte. Dessuten gjør det seg godt i sosiale medier, nå som sunnhet og den grønne bølgen er in. For bedriftene er det viktig å dra på steder med gode signaleffekter, sier Palmgren.

Åsa Gahns og Eskil Solberg i Hurtigruten Svalbard merker tydelig at bedrifter ønsker seg aktive reiser og mer ekstreme opplevelser.
Åsa Gahns og Eskil Solberg i Hurtigruten Svalbard merker tydelig at bedrifter ønsker seg aktive reiser og mer ekstreme opplevelser. (Foto: Fartein Rudjord)

Også Hurtigruten Svalbard, en annen storaktør og vertskap for Idemitsu denne uken, ser endringer i hva bedrifter er ute etter på jobbtur.

– De vil veldig gjerne gjøre noe nytt, og noe aktivt. Svalbard har den fordelen at vanlige aktiviteter blir mer ekstreme, fordi det er så annerledes her, sier Åsa Gahns som er koordinator for gruppereiser.

– Og her kan man gjøre mye på kort tid: gå på en isbre én dag og kjøre snøscooter eller hundeslede den neste. Det er begrenset hvor mye du kan gjøre hvis du samler folk på et hotell på Gardermoen. Hvis du tar fly i tre timer til, kommer du til en helt annen verden, sier markedsdirektør Eskil Solberg.

Vil ikke på fylla

– Dette er ekte mørke. Når det ikke finnes lyskilder, venner ikke øynene seg til mørket. Slik jobbet gruvearbeiderne hver dag, sier guide Camilla Røhne.

Idemitsu-gjengen har fått prøve seg på å krype i smale gruvesjakter med tungt utstyr. Nå står de innerst i gruven og tester hva som skjer når alle skrur av hodelyktene sine.

Minutter senere er lyktene på igjen, og geologene diskuterer livlig de forskjellige bergartene i gruven mens de skraper kull fra fjellveggen med et langt spett. Noen samler kullklumper i lommene. Andre forklarer noen ikke-geolog-kolleger forskjellen på grillkull og steinkull.

Snart må de videre: de har et tett program foran seg. Først blir det en treretters lunsj på Funktionærmessen, hotellet som før huset funksjonærene som jobbet i kullindustrien. Så skal de videre på båttur til den nedlagte, sovjetiske gruvebyen Pyramiden.

– Det er veldig gøy å se så mye på kort tid. Naturen er helt fantastisk. Samtidig er det spennende å høre om industrihistorien her, sier brønningeniør Sohma Minami i Idemitsu.

Geolog Siri Bjørkesett i Idemitsu tester hvordan det er å jobbe som gruvearbeider.
Geolog Siri Bjørkesett i Idemitsu tester hvordan det er å jobbe som gruvearbeider. (Foto: Fartein Rudjord)

Han og kollegene slapper av og tar en øl etter maten, før de setter kurs mot kaia.

Det blir ikke tid til så mye mer enn én øl. Det tror ikke Ketil Iwe Thorsteinsen er et problem for selskapet. Han er daglig leder i firmareiseselskapet Motel Agency, som har arrangert turen for Idemitsu. Ifølge Thorsteinsen er det «ut» å bygge jobbreiser rundt fest og fyll. Mindre alkohol og flere opplevelser de ansatte ikke ville kommet på å oppsøke selv, er det som gjelder.

– Nå for tiden vil folk komme hjem fra jobbreise beriket, ikke fyllesyke. Det er populært å dra på slike reiser der de ansatte føler seg verdsatt av selskapet. De får både nye, spennende opplevelser og faglig påfyll, sier Thorsteinsen.

David Chang Kit (fra venstre), Makoto Hirai, Sohma Minami og Toshiroh Tamura i Idemitsu spiser treretters lunsj på Funktionærmessen restaurant, før de skal videre til neste opplevelse.
David Chang Kit (fra venstre), Makoto Hirai, Sohma Minami og Toshiroh Tamura i Idemitsu spiser treretters lunsj på Funktionærmessen restaurant, før de skal videre til neste opplevelse. (Foto: Fartein Rudjord)

Holder sammen

– Vi er opptatt av å utvikle tilbudet i byen også, spesielt nå som vi tiltrekker oss flere utenlandske turister. Alle er ikke vant til denne typen klima og natur, så det er fint å kunne tilby mye som ikke er så ekstremt også, sier turistsjef Ronny Brunvoll i Visit Svalbard.

De små forholdene trekkes frem av alle turistaktørene DN snakker med her. Bedriftsgruppene som kommer hit på jobbreise, setter pris på at det er lett at alle holder sammen mens de er på tur.

Anne Månum i Hurtigruten på vei ut av hytta i Camp Barentz i Adventdalen.
Anne Månum i Hurtigruten på vei ut av hytta i Camp Barentz i Adventdalen. (Foto: Fartein Rudjord)

– Vi satser også mer på nordlysturisme. Her har vi sett til Nord-Norge for inspirasjon, der de virkelig har fått til dette. Spesielt utenlandske turister er interessert i å oppleve mørketid og nordlys. Det trenger man ikke dra ut av Longyearbyen for å se heller, sier Brunvoll.

Markedskoordinator Anne Månum i hurtigruten har et favorittsted for slike bynære opplevelser: Camp Barentz, noen få minutter med bil utenfor byen. I Adventdalen serverer de mat og uformelle foredrag om Svalbard i en stor gamme, og i en replika av hytta oppdageren Willem Barentsz og mannskapet hans bygget da de ble isfast på den russiske øya Novaya.

Guide og driftsleder ved Camp Barentz Alexander Hovland lager «Svalbardkaffe». Å røre med en glødende vedkubbe skal angivelig gi en interessant røyksmak.
Guide og driftsleder ved Camp Barentz Alexander Hovland lager «Svalbardkaffe». Å røre med en glødende vedkubbe skal angivelig gi en interessant røyksmak. (Foto: Fartein Rudjord)

– Det er veldig fin atmosfære her, og det er populært for både små og store grupper. Det er akkurat langt nok unna byen til at det blir litt spennende å være her. Om vinteren følger vi med på nordlys-apper og løper ut hvis det blir varslet høy aktivitet, sier Månum.

– Vi er ganske fleksible her. Noen ganger er gjestene lei av å høre om isbjørn – da snakker vi om noe annet. Andre får aldri nok av isbjørnhistorier, legger guide Alexander Hovland til.

Han er i full gang med å lage samisk reinsdyrsuppe, bidos, til dagens gjester. Alt tilberedes over bålet som brenner midt i hytta – også «Svalbardkaffe», en publikumsfavoritt som røres i med en glødende vedkubbe.

– Det setter en spesiell smak, men mest av alt ser det veldig kult ut.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.