Etter to iskalde dager med full storm, stengte veier og skredfare, dukker endelig solen opp på en knallblå himmel i hundegården til Basecamp Explorer. 

De svenske venninnene Marisol Was og Anne von Blixen vagger rundt i store, varme termodresser og gjør seg kjent med en bråte bjeffende glade huskyer før de skal ut på hundesledetur. 

– Den første dagen var vi i sjokk. For et forferdelig vær – og så kaldt! Men da vi våknet opp i morges, var alt bare helt fantastisk. Tenk at man kan reise på en så eksotisk langhelg så nær Sverige. Det er nesten uvirkelig, sier Marisol, og sliter litt med å hekte på sele, halsbånd og trekksnor på en husky som knapt kan vente med å løpe ut på viddene foran sleden.

Selv om det fortsatt er 20 minusgrader, er det helt vindstille denne dagen. Rammen er ideell for en hundesledetur. Guiden slenger riflen over skulderen, slipper opp bremsen – og så er vi i gang i et forrykende tempo.

Hundesledetur er en av de mest populære turistaktivitetene på Svalbard.
Hundesledetur er en av de mest populære turistaktivitetene på Svalbard. (Foto: Line Kaspersen)

Turistveksten til Svalbard har vært sterk de siste årene. Tall fra Visit Svalbard viser at 65.230 gjester besøkte Longyearbyen i 2016, over 5.000 personer mer enn året før. Antall gjestedøgn steg fra 131.154 i 2015 til 142.300 i fjor – en vekst på 8,5 prosent.

Turistsjef Ronny Brunvoll er ikke redd for ukontrollert vekst i årene fremover:

– Vi ønsker å øke kapasiteten gradvis, og fordelen med å ha knappe 900 senger er at vi får en kontrollert vekst. Målet vårt er å utvikle helårsturisme, og om to-tre år tror jeg vi er der. I dag er hovedsesongen februar-september, men vi ønsker flere arbeidsplasser og flere hotellsenger – og så vil vi bli mer enn en typisk weekend-destinasjon. Kan vi få alle turister til å bli her én dag lenger, er mye gjort, sier han.

Det er en utvikling Visit Svalbard jobber mot. Men for å få dette til, må også Longyearbyen i seg selv videreutvikles.

– Den typiske turisten i dag bor i Longyearbyen, men bruker pengene sine på lange snøscooterturer, hundesledekjøring og båtturer. Nå jobber vi intenst for å få Longyearbyen til å bli en attraksjon i seg selv, et opplevelsessenter, sier Brunvoll.

Det eksotiske, ekte og genuine lokalsamfunnet skal imidlertid tas godt vare på.

– Dette skal aldri bli noe «Plastic Fantastic». Vi vil ikke leve i en ren kulisse her, understreker turistsjefen.

Godt hjulpet av svak kronekurs og turistvekst på hele 38 prosent fra Kina, ble 2016 et svært godt år for den norske turistnæringen. Alt tyder på at 2017 blir et nytt jubelår for turistnæringen – også på Svalbard.

Svalbards turistsjef Ronny Brunvoll tror målet om helårsturisme er nådd om to-tre år.
Svalbards turistsjef Ronny Brunvoll tror målet om helårsturisme er nådd om to-tre år. (Foto: Line Kaspersen)

På topp fem-listen over hvilke turister som besøker Svalbard, kommer nordmenn, svensker, tyskere, briter og amerikanere. Antall tyskere økte med 46 prosent fra 2015 til 2016, mens det kom 14 prosent flere amerikanere.

For å få turistene til å bli lenger på Svalbard, jobber nå Visit Svalbard for å få etablert direkteruter fra utlandet til Longyearbyen.

– Vi satser bevisst mot utlandet og har vært i kontakt med flere flyselskaper. Interessen er der, sier Ronny Brunvoll, som ikke vil røpe hvilke nye ruter det eventuelt kan bli snakk om.

– Det eneste jeg kan si foreløpig, er at Finnair ønsket å fly hit, men de fikk avslag, sier han.

Sosiale medier har ikke akkurat bidratt til å dempe interessen for Svalbard som reisedestinasjon. Bilder av spektakulært nordlys og hundekjøring i kritthvite omgivelser har fått langt flere unge turister til å ta turen til det arktiske paradiset, bekrefter turistsjefen.

Isbjørner beveger seg sjelden inn i Longyearbyen, men det hender.
Isbjørner beveger seg sjelden inn i Longyearbyen, men det hender. (Foto: Line Kaspersen)

For Marisol Was og Anne von Blixen er det første gang de besøker Svalbard.

– Dette er virkelig en wow-opplevelse, og langt fra en vanlig «solsemester», ler Marisol.

– Her om dagen tok vi en snøscootertur uten guide inn til en enkel hytte uten mobildekning. Det var magisk vakkert, og ikke et Instagram-bilde i verden kunne ha formidlet det vi så. Da følte vi virkelig at vi var «back to the roots», sier Marisol.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det er ikke noen drømmesituasjon å være min mann
Da Line Solberg Tomre (44) fant ut at hun måtte ha et sted for seg selv; skaffet hun nesten alt i hjemmet sitt gratis på finn og gjenbruksstasjoner.
02:16
Publisert: