Mandag morgen presenterte Statistisk sentralbyrå overnattingstall for september. Antall overnattinger sank med over 63.000 eller tre prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Nedturen rammet særlig kurs- og konferansemarkedet med 45.000 færre overnattinger tilsvarende en nedgang på hele 13,1 prosent. Mens Oslo klarte seg bra, var det svikt særlig i Vestfold, Rogaland, Hordaland og Trøndelag.
Også den rene yrkestrafikken sank noe mens ferie- og fritidstrafikken økte ørlite.
Sliter med å forklare
– Jeg skal ikke legge skjul på at september ble en skuffelse markedsmessig, sier Svein Arild Steen-Mevold, direktør for Scandic-kjedens 85 hoteller i Norge.
– Hva er årsaken?
– Det er det vanskelig å gi enkle svar på. Med lav rente, lav arbeidsledighet og generelt god utvikling i norsk økonomi, er det ikke noe som skulle tilsi større korreksjoner i vår sektor. Så er det samtidig en del uroligheter i verden rundt oss med handelskrig og andre spenninger, men det er vanskelig å si hva det betyr, sier han.
–Men jeg vil samtidig peke på at september i fjor var en sterk måned, særlig i Bergen og på Vestlandet med et Sykkel-VM som fylte hotellrommene der til gode priser. Og effekten av et så stort arrangement handler ikke bare om den ene byen; det blir også forskyvning av trafikk til andre byer. September blir dermed en dårlig måned å sammenligne år for år, mener han.
Nærmer seg en metning?
Torgeir Silseth er konsernsjef for Nordic Choice-kjeden som kniver med Scandic om å være størst i Norge.
–Tallene fra SSB lyver ikke. Ja, september var en skuffelse for alle, tror jeg. Og det var tydelig nedgang i kurs/konferansesalget. Vi klarer å erstatte en del av dette bortfallet særlig i de største byene, men blir samtidig sittende igjen med mye ledig kurs/konferansefaciliteter, sier han.
– Har du noen god forklaring på dette?
– Nei, vi vet ikke helt hva som er årsaken. Men er jo en trend at det er mange aktører som henvender seg til dette markedet. Det spiller selvfølgelig inn at det er en økning i kapasiteten og at vi kanskje er i ferd med å få en metning flere steder, sier han.
–Alle vi snakker med sier det er blitt tøffere i dette markedet. Samtidig er det ingen signaler om at næringslivet eller det offentlige skal avholde færre konferanser eller skal spare penger, så dette har jeg dessverre ikke noe svar på. Men tallene våre for oktober er bedre enn de var i september, og i november blir de enda bedre.
– Hvor er det tøffest å drive hotell akkurat nå?
– Det er utvilsomt i Bergen. Og det kommer til å bli tøft også gjennom vinteren. Det selges flere overnattinger der, men det er ikke nok til å fylle den økte kapasiteten som har kommet der.
– Og neste år blir det også langt flere rom i Oslo, ikke minst i regi av dere med både åpning av Clarion The Hub med over 800 rom i tillegg til Amerikalinjen med 122 rom og Clarion i Bjørvika med ytterligere 255 rom?
– Ja, men i Oslo er det bra trøkk i markedet og vekst i etterspørselen, og da er det bra å få inn nye hotellprodukter, mener Silseth. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.