Et svært cruiseskip ligger som en vegg foran Gamle Stavanger idet næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) går rundt her sammen med ordfører Christine Sagen Helgø fra samme parti. Den økende cruisetrafikken i norske havner skaper både miljøprotester og forargelse blant dem som mener cruiseturistene legger igjen relativt lite penger i landet. Næringsministeren slenger seg på.

– Cruiseturistene er viktige for de byene og havnene de legger til i, men det er ikke de mest attraktive turistene i Norge, sier Isaksen.

– Sier du det ut fra bekymring for miljøet eller cruiseturistenes manglende pengebruk?

– Det er basert på pengebruk. Når det gjelder forurensning, tror jeg det er sånn at hvis du flyr til Stavanger fra Roma for en byhelg, tror jeg det er verre for CO2-utslippene enn om du kommer hit med cruise, sier han.

Han får støtte fra Stavanger-ordfører Sagen Helgø, som minner om at det største cruiseskipene tar med seg flere tusen passasjerer, og at alternativet ville vært temmelig mange flyavganger.

Lokal innstramning

DN meldte tidligere i juli at det er ventet 2365 cruiseanløp i Norge i år, mot 2163 i fjor. Prognosene fra Innovasjon Norge og CruiseNorway tyder 3,5 millioner cruiseturister til sammen. Ifølge Forskning.no slapp cruiseskipene i 2017 ut mer nitrogenoksid enn den samlede norske bilparken.

Stavanger er blant 13 norske byer og cruise-kommuner som nylig lanserte 14 konkrete miljøkrav overfor cruisenæringen. Sagen Helgø ønsker at regjeringen kunne ta inn kravene i forskriftsform.

– En kan bruke disse i en nasjonal forskrift, så det blir likt for alle, sier Christine Sagen Helgø.

Hun ønsker også at regjeringen jobber for harmonisering av miljøkrav på overnasjonalt nivå.

– Jeg ser for meg at Norge har en helt unik mulighet til å forsøke å få andre med seg, sier hun.

Når det er sagt, mener hun at cruiseflåten kommer til å bli mer miljøvennlig temmelig raskt uansett. Sagen Helgø mener at bortimot halvparten av cruiseturistene som kommer til Stavanger i 2021 vil komme med mer miljøvennlige skip drevet av LNG-gass.

Strengere krav kommer

Næringsministeren forsikrer om at Norge jobber for strengere miljøkrav for cruiseskipene, også som en del av internasjonale skipskrav i IMO. I Norge har en allerede satt nye krav til utslipp i verdensarvfjordene, samt justert havneloven så den gir kommunene større mulighet til å stille krav.

– Det er helt åpenbart at også den næringen må omfattes av strengere miljøkrav enn i dag. Det vi har fått nå for verdensarvfjordene, det er en begynnelse, men det er ikke sånn at det er slutt med det, sier Isaksen.

Svenskene synes nå det er så pinlig å fly at begrepet har blitt årets nyord
Slik gikk det da DN lette etter "flyskam" på Gardermoen.
02:49
Publisert:

Studiene av cruiseturistenes pengebruk er for øvrig sprikende, og varierer mellom 600 og 1200 kroner dagen i norske havner, ifølge Isaksen. Det er uansett mindre enn andre turister legger igjen, mener han.

– Statens penger brukes ikke på å promotere Norge som cruisedestinasjon. Cruiseturistene, om de legger igjen 600 eller 1200 kroner, det er ikke der jeg vil at veksten i turismen skal komme. Jeg vil at veksten i antall reisende skal komme med folk som drar til Stavanger, er her i to-tre dager, spiser på restaurantene, benytter seg av kulturtilbudene, og legger igjen masse penger. De turistene vil jeg ha, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.