Cruiseturister er ikke regjeringens drømmeturister. Det gjorde næringsminister Torbjørn Røe Isaksen klart da han var i Stavanger tidligere i august, og trakk frem høye utslipp og lav pengebruk som hovedproblemer. Denne uken er cruiseturismen et stort tema under politikktreffet i Arendal, der næringsministeren også er til stede.

Holdningene hans får leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv til å tenne.

– Han synser litt om hva som er verst, men viser liten politisk interesse og ingen handling. Cruisenæringen selv holder på med et grønt skifte, men trenger å vite hva myndighetene ønsker med cruise. Dagens utvikling er tilfeldig fra sted til sted, skjer stykkevis og delt. Det trengs en nasjonal plan for cruise, sier hun.

– Denne passive holdningen til cruisenæringen, nemlig at cruiseturistene legger igjen for lite penger, er en vanvittig holdning fra en næringsminister. Han har ingen plan eller holdning til hva som skal til for at de skal bruke mer penger når de er her, sier hun.

Blant dem som kommer til Arendal for å blidgjøre norske politikere og samfunnstopper, er toppsjefen i cruiserederiet Costa Cruises Michael Thamm. Han har fått laget en ringvirkningsstudie fra Bergen, som viser at cruisegjestene i snitt legger igjen 92 euro dagen der.

Organiserer reiselivet

Virke er arbeidsgiverorganisasjon for en variert gruppe bedrifter innen reiseliv, alt fra reisearrangører via hoteller til et av de store cruiseskipsrederiene. Hun savner konstruktive tiltak fra regjeringen. Astrid Bergmål mener cruisediskusjonen er blitt polarisert, gjerne overlatt til kommuner og havner, og skaper en tilfeldig utvikling.

– Cruisediskusjonen er blitt en debatt om cruiseturistene legger igjen 500, 600 eller 1000 kroner i hver havn. Det er irrelevant. Det er en irrelevant diskusjon som ikke bringer oss videre. En må heller spørre hva en kan gjøre for å få opp omsetningen. Kanskje vi må bli enda bedre på produktutvikling?

– Cruiseturister kommer også gjerne tilbake igjen til Norge som turister på egen hånd senere, sier hun.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø diskuterte utslippene fra cruiseskip sammenlignet med flybasert turisme.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø diskuterte utslippene fra cruiseskip sammenlignet med flybasert turisme.

Hun mener at regjeringen kunne jobbet for at flere cruiserederier etablerte snuhavner i Norge. Det vil si at flere cruise-reiser kunne starte og stoppe i en norsk havn. I dag er det utenlandske havner som Southampton som er utgangspunkt for mye av cruiseturismen til Norge.

– Det bør stimuleres til flere snuhavner i Norge. Det vil kunne generere flere hotelldøgn i Norge og økt omsetning lokalt, sier hun.

Selvkritikk om epler og pærer

Næringsministeren er uenig i at det ikke skjer noe. I Stavanger trakk han frem den nye og strengere havneloven, som gir større reguleringsmuligheter lokalt. Han trakk også frem strengere utslippskrav i verdensarvfjordene. Nå ramser han opp enda mer.

– Vestlandsfylkene har fått en felles cruisestrategi. Oslo er snuhavn for fire cruiseselskaper i 2019. Det jobbes med å skape flere opplevelser for cruiseturistene på land, som kan gi økt omsetning. Men det er ikke sånn at det i selv svekker mitt poeng om at næringen vil møte strengere miljøkrav nasjonal og internasjonalt. Det svekker heller ikke mitt poeng om at der regjeringen legger inn støtet for å få flere turister, er innen andre ting enn cruise, sier han.

Generelt er han også skeptisk til overdreven sentralstyring av cruiseaktiviteten, og er sterkt imot et forslag om for eksempel en nasjonal makskvote for cruiseskip, som har vært diskutert.

At cruiserederiene må vente strengere utslippskrav, står han på. Han tar likevel selvkritikk på ett punkt som har generert flere leserhenvendelser til DN, nemlig en teori han hadde om at flybårne turister trolig skaper større utslipp enn cruiseturister.

– Så tenkte jeg litt høyt i en bisetning om utslipp fra fly sammenlignet med cruise. Det eksempelet skal jeg ikke bruke igjen. Det blir å sammenligne epler og pærer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.