Transportklagenemnda behandlet nylig en klagesak der en person klaget inn reiseselskapene Norwegian og Stena Line-eide Sembo. Klager skulle bestille en tur for tre personer fra Kristiansand til Malaga via Oslo, men trykket på feil dato og bestilte reisen 21. mars i stedet for 21. februar.

Urimelige priser

Klager ringte Sembo for å endre billettene, og var forberedt på at det ville medføre ekstra kostnader. Først skal han ha blitt informert om at endringen ville koste cirka 1500 kroner per person. Da han igjen kontaktet Sembo skal prisen for endringen ha steget til 4500 kroner.

Klager skal opprinnelig ha betalt cirka 11.500 kroner for billettene, samt serviceavgift. Med endringen skal den totale billettprisen ha steget med 116 prosent – til 24.892 kroner. Han mener Norwegian og Sembo har utnyttet situasjonen og tatt urimelige priser for ombookingen. Derfor har han fremsatt krav om refusjon av endringskostnadene.

Norwegian viser til turoperatøren

Ifølge vedtaket fra Transportklagenemnda påpeker Norwegian at fordi klager har bestilt reisen gjennom en turoperatør, er det Sembo som «eier» klagers bestilling.

– Norwegian kan således ikke endre eller kansellere billettene på klagers vegne. Dette er oppgaver som i slike tilfeller tilfaller turoperatøren. Turoperatøren står selv fritt til å velge størrelsen på sine endringsgebyr, sier Norwegian ifølge vedtaket fra Transportklagenemnda.

– Endringsgebyret hos turoperatøren kan ha gjort at klager i dette tilfellet måtte betale mer enn han ville ha gjort dersom billettene hadde vært bestilt direkte av Norwegian, sier Norwegian ifølge vedtaket fra Transportklagenemnda.

«Han har hatt maks uflaks!»

Michael Krüger, sjef for kundeservice i Sembo, sier til Dagens Næringsliv at han mener det høres rart ut at kunden måtte betale dobbelt så mye for billettene etter endringen.

– Om man skulle gjøre noe feil når man bestiller og vi må avbestille billetten og bestille en ny, kan det være at den billige prisen er borte. Flyselskapene endrer prisene hele tiden, og det er ikke noe vi kan styre, sier Krüger.

Sembo tar et gebyr for å endre billetten. I tillegg må kunden dekke prisen på den opprinnelige og den nye billetten, dersom han bestiller en ikke-refunderbar billett.

– Kunden har hatt maks uflaks. Han kjøpte en ikke-refunderbar billett på feil dato. Da han tok kontakt for å endre billetten, var de billige alternativene borte. I tillegg har han misforstått tilbudet vårt. Da vi oppga prisen for kun innreisen, trodde han det gjaldt både ut- og innreise, sier Krüger.

Kunden godtok de nye billettene, fordi han følte han ikke hadde noe annet valg.

– Dette er et særtilfelle der prisen ble veldig mye høyere enn da han først bestilte. Det er høyst beklagelig at dette har skjedd, og vi synes synd på denne kunden, men vi kan ikke gjøre noe med prisendringene, sier Krüger.

«Misforsto reisevilkårene»

Reisen klager bestilte, inkluderte en «servicepakke». I Sembos reisevilkår kommer det frem at Sembo gjennom servicepakken vil bistå dersom kunden ønsker tilleggstjenester som setereservasjon og spesialbagasje, men den gir ikke mulighet for å refundere billetten.

– Klager hadde bestilt en såkalt «servicepakke», slik at ombooking var mulig dersom flyselskapet tilbød denne tjenesten. Da klager kjøpte servicepakken, ble han imidlertid ikke informert om at det ville påløpe store kostnader for å endre billettene, står det i vedtaket fra Transportklagenemnda.

Krüger i Sembo tror kunden kan ha misforstått Sembos reisevilkår og trodd at servicepakken ville gi muligheten for å refundere billetten.

Saken ble avvist i Transportklagenemnda fordi nemnden mener det ligger utenfor dens ansvarsområde å vurdere rimeligheten av priser og gebyrer som flyselskap og reisebyråer opererer med. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik driver han en av Rema-butikkene med størst omsetning i landet
– Jeg gjør ingenting som ikke gir meg omsetning, sier Johnny Karlsen på Rema 1000 Bekkestua.
01:23
Publisert: