I lille Flåm nordøst for Bergen gjør to lokale brødre det stort på souvenirsalg. De siste årene har de tjent over 200 millioner kroner på tre souvenirbutikker og noe utleie av rom og leiligheter til turister.

2017 ble nok et rekordår for brødrenes selskap, Saga Souvenir. Selskapet omsatte for 70 millioner kroner i 2017, opp 27 prosent fra året før, og satt igjen med 21 millioner kroner før skatt.

– Det er det beste resultatet vi har hatt, skriver Kyrre Wangen, som overtok som daglig leder i juli i år.

Hans storebror Siver Wangen, som har drevet selskapet og fremdeles er hovedeier, sto i fjor oppført med 41 millioner kroner i formue, ifølge Skatteetaten.

Provisjoner til reisebyråer

Brødrene har bekreftet overfor DN at deres souvenirbutikker i Flåm betaler provisjoner til reisebyråer.

Som omtalt tidligere denne sommeren, krever mange reisebyråer og turguider en prosentvis andel av omsetningen for «sine» turister for å ta med busslast med turister til spesifikke souvenirbutikker.

Praksisen er omstridt. I Flåm, hvor butikkene kjemper om rundt 1,5 millioner turister som passerer årlig, mener butikkeier Anny-Irene Mykkeltveit at hun taper millioner i omsetning på ikke å betale guider eller reisebyråer.

– Jeg sier tvert nei, så nå har guidene sluttet å komme. Men det gjør også at jeg mister mange store turistgrupper, uttalte hun til DN i juli.

Kyrre Wangen har anslått at rundt tre prosent av omsetningen i Saga Souvenirs souvenirbutikker går til reisebyråer. Det tilsvarer rundt to millioner kroner til reisebyråer i fjor.

– For oss som driver lokale virksomheter i Flåm, er det helt avgjørende at turistene legger igjen penger. Det er også positivt for lokalsamfunnet. Vi har derfor inngått samarbeidsavtaler med enkelte turselskaper der de får en liten prosentandel av salget til deres gjester, skrev Wangen til DN i juli.

– For oss er det selvfølgelig helt avgjørende at det foregår på en ryddig måte, og jeg har derfor forsikret meg om at alle avtalene vi inngår er innenfor regelverket

Vurderer å snu

Samtidig åpnet han for at selskapet kan vurdere sin egen praksis.

– Vi ønsker å være en positiv aktør i Flåm og har gjerne dialog med andre i den lokale reiselivsnæringen om hvordan vi sammen kan skape mest mulig verdier for lokalsamfunnet. I lys av den pågående diskusjonen, vil vi likevel ta en ekstra gjennomgåelse av denne praksisen.

Det har ikke selskapet rukket foreløpig.

– Vi er nå inne i den mest hektiske delen av sesongen. Hva fremtidige samarbeidsavtaler med reiseselskaper vil inneholde, må vi eventuelt komme tilbake til, skriver Wangen.

Han legger til at selskapet opplever en markant svakere turiststrøm i år.

– Sammenlignet med 2017, har vi hatt en stor nedgang så langt i år på cirka seks–syv prosent, skriver Wangen.

«Spesielt kinesiske reisebyråer»

Reisebyråenes krav setter butikkeiere i et dilemma, men de fleste norske butikkeiere er ikke interesserte i å betale provisjoner, ifølge Geir Victor Svendsen, daglig leder i Norges største taxfreeselskap Global Blue Norway.

– Men hos dem som gjør det, synes de kinesiske turistene godt både utenfor butikken og på omsetningstallene. Dette er turister butikkene tjener godt på, har Svendsen uttalt til DN.

Han sier det er spesielt kinesiske reisebyråer og turguider som krever provisjon, en gruppe som de siste årene har økt kraftig i norske turiststatistikker, men som i år ser ut til å dale. Ifølge nye tall fra SSB sank kinesiske gjestedøgn i Norge med hele 15, 2 prosent fra juni i fjor til juni i år. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– De slipper det de har i hendene og følger guiden
Butikkeier Anny-Irene Mykkeltvedt sier hun taper millioner på at hun velger å ikke betale turistguider provisjon av det turistene kjøper.
02:08
Publisert: