For seks år siden var en dansk og en norsk krone like mye verdt. Nå koster en dansk krone nær 1,40 norske. I samme periode har euroen steget fra rundt 7,50 til 10,15 og den amerikanske dollaren fra under seks til godt over ni kroner.

Bare i løpet av de siste par-tre ukene har Norges valuta svekket seg med fire-fem prosent mot blant annet euro og danske kroner – og noe mindre mot svenske kroner. Det har dermed blitt langt billigere for utlendinger å feriere i Norge – og tilsvarende dyrere for nordmenn å feriere utenlands.

Venter ny opptur

For Camilla Sylling Clausen, styreleder i det temabaserte markedsføringsselskapet Norske Fjell, er rekordsvak krone gode nyheter.

– Vi vil merke dette på flere måter, blant annet når mange nordmenn straks kommer til å vurdere om de skal bestille skireise til Alpene. Jeg tror flere av disse vil velge norske skisteder i år, både på grunn av valutaen og fordi snøsikkerheten i Norge er god, sier hun.

Camilla Sylling Clausen, styreleder i det temabaserte markedsføringsselskapet Norske Fjell, er overbevist om at rekordsvak krone vil føre til ny vekst fra utlandet til alpinbakkene i vinter.
Camilla Sylling Clausen, styreleder i det temabaserte markedsføringsselskapet Norske Fjell, er overbevist om at rekordsvak krone vil føre til ny vekst fra utlandet til alpinbakkene i vinter. (Foto: Gunnar Blöndal)

– Og valutaen vil bidra til at flere svensker, dansker og forhåpentlig også tyskere, nederlendere og briter, vil vende nesen nordover i vinter. Dette er noe vi jobber intensivt med, sier Clausen.

En utfordring er imidlertid at Norge ikke er like godt etablert som Alpene på det alpine reiselivskartet. Samtidig er Norge absolutt svært konkurransedyktige mot Alpene på for eksempel heiskortpris, ifølge Clausen.

– Vi hatt vekst fra alle utenlandsmarkedene de siste årene, og vi venter ny vekst nå godt hjulpet av valutaen. For en dansk familie i for eksempel Trysil eller Hafjell vil dette kunne utgjøre flere tusen kroner i en vinterferieuke. Det er klart at det vil få betydning for mange, mener hun.

– Åpenbart at det hjelper oss

Men det er ikke bare vinterdestinasjonene som fryder seg over gode utsikter.

– Vi har en vekst i turisttrafikken på rundt ti prosent nå i høst sammenlignet med i fjor, sier Chris Hudson, reiselivssjef i Tromsø.

– Godt hjulpet av svak norsk krone?

– Det er åpenbart at den hjelper oss, ja. Men samtidig er vi blitt flinkere til å markedsføre at vi faktisk har nordlys helt fra september. Så hvor mye som skyldes økt markedsføring – og hvor mye som skyldes svak kronekurs – det er det vanskelig å svare eksakt på, sier han.

De senere årene har Tromsøhotellene oppnådd de høyeste romprisene av alle norske byer midtvinters på grunn av enorm vekst i nordlysturismen fra utenlandske gjester. I januar i år oppnådde Tromsø-hotellene en gjennomsnittlig losjiinntekt fratrukket frokost og moms, såkalt revpar, på 1079 kroner hver natt. Det var hele 76 prosent høyere enn nummer to på listen; Gardermoen.

– Valutaen hjelper ikke bare når gjestene skal bestemme seg for om de skal reise eller ikke, den bidrar også til at de bruker mer penger når de kommer hit. Og vi jobber kontinuerlig med nye tilbud slik at de tilreisende skal bruke mer, sier Hudson.

Reiselivssjef i Visit Tromsø, Chris Hudson, tror svakere valuta både vil bidra til flere utenlandske turister samt at norske bedrifter legger flere kurs og konferanser innenlands.
Reiselivssjef i Visit Tromsø, Chris Hudson, tror svakere valuta både vil bidra til flere utenlandske turister samt at norske bedrifter legger flere kurs og konferanser innenlands. (Foto: Marius Fiskum)

Kurs og konferanser trekker hjem?

Hudson i Tromsø understreker at kun halvparten av hotellgjestene der i byen er turister, resten er på jobbreise eller på kurs og konferanser.

– Også innen kurs og konferanser merker vi økt etterspørsel nå som det på grunn av svak krone er blitt dyrere å reise utenlands, sier Hudson.

Og akkurat dette merker også salgssjef Tone Nordvik ved Union Hotel i Geiranger.

– Vi har flere konferansebestillinger. Grunnen er kanskje at det er blitt mer attraktivt for norske konferansearrangører å bli her enn å reise til utlandet, sier hun.

De utenlandske gruppebestillingene er foreløpig på linje med samme tid i fjor.

– Det er litt tidlig å spå om lav kronekurs vil gi mer salg til utenlandske kunder eller kanskje mer til norske fordi det blir dyrere utenlands. Vi forsøker å selge rundt 60 prosent av kapasiteten til bussgrupper, mens vi holder 40 prosent igjen til individuelle reisende som bestemmer seg langt senere og nærmere avreise, sier Nordvik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Danske Banks Frank Jullum: Disse tre landene bør du reise til for å få mest mulig for den svake norske kronen
- Men hvis du bare velger ut fra valuta er du ganske spesiell.
02:49
Publisert: