Etter to år med kraftig utenlandsk turistvekst, ble det nærmest bråstopp i fjor. SSB registrerte 6,6 millioner utenlandske overnattinger på hotellene, en nedgang på 0,6 prosent. Det gikk noe bedre for camping og hyttegrender slik at samlet antall utenlandske overnattinger økte med 2,3 prosent.

Taper markedsandeler

Mens 2015 og 2016 var gullår med vekst på rundt ti prosent fra utlandet, ble dermed fjoråret skuffende og godt under forventningene. Mye tyder på at Norge dermed tapte markedsandeler. For verdens mest omfattende reiseundersøkelse i regi av IPK International presentert på reiselivsmessen ITB i Berlin onsdag, konkluderer med at internasjonale ankomster globalt økte med 6,5 prosent i fjor. Det er rekordhøyt.

Det vil si at det ble foretatt hele 81 millioner flere slike reiser med minst en overnatting i 2017 enn i 2016. De reisende, som omfatter båre forretnings- og feriereiser, brukte ni prosent mer penger enn året før. Det innebærer at omsetningsveksten i reiselivet var dobbelt så høy som veksten ellers i verdensøkonomien.

Tallene viser også at det er turisttrafikken som øker, mens den tradisjonelle forretningstrafikken går noe ned.

Europa ble vekstvinneren i fjor med en turistøkning på rundt åtte prosent, viser undersøkelsen som baserer seg på 500.000 intervjuer årlig i 60 land.

Rolf Freitag, administrerende direktør i analyseselskapet IPK International i München, gleder seg over kraftig turistvekst over det meste av verden - men lurer på hvorfor veksten har stanset opp til Norge.
Rolf Freitag, administrerende direktør i analyseselskapet IPK International i München, gleder seg over kraftig turistvekst over det meste av verden - men lurer på hvorfor veksten har stanset opp til Norge. (Foto: Harald Berglihn)

Administrerende direktør i IPK International, Rolf Freitag, synes det er vanskelig å finne en god forklaring på at Norge ser ut til å sakke akterut som reiselivsdestinasjon. Han viser blant annet til at Norge, sammen med blant andre Sveits, Canada og Finland, ligger øverst på listen over de tryggeste landene å reise til i verden.

– I tillegg har dere en gunstig valutakurs for utlendinger. Det kan være at det vi ser nå kun er en stabilisering etter et par sterke år, men jeg opplever også at Norge er lite synlige i et stort marked som Tyskland sammenlignet med andre naturbaserte reisemål som eksempelvis Island og Grønland.

- Så kanskje det er på tide å øke markedsføringsbudsjettene, sier han til DN.

Jakter de riktige gjestene

Det var særlig nærmarkedene som sviktet hotellene i fjor. Det var nedgang både fra Sverige, Danmark og fra Storbritannia, kanskje ikke så overraskende med kraftig svekket pund. Fra det store tyske markedet var nedgangen på 2,1 prosent. Sterk vekst fra USA (36 prosent), Sør-Korea (40 prosent) og Kina (20 prosent) var altså ikke nok til å havne i pluss for hotellene i antall utenlandske gjestedøgn.

Det store usikkerhetsmomentet er utleieplattformen Airbnb. Hvor mange gjester rappet Airbnb fra hotellene?

– Det er i alle fall helt sikkert at vi ikke lenger kun kan basere oss på SSB-tall for hotellene som fasit for turistutviklingen. Airbnb er blitt store og vokser kraftig, sier Manuel Kliese, Innovasjon Norges direktør i Tyskland som denne uken skal å markedsføre Norge som reisemål på ITB i Berlin, verdens største reiselivsmesse.

– Ja, veksten fra eksempelvis Tyskland til Norge har flatet noe ut, men da må vi ha i mente at våre nordiske naboland hadde langt svakere vekst enn oss i 2015 og 2016. Dessuten var det nok slik at vi fikk et ekstra løft de to årene da kronekursen falt og mange som hadde sittet på gjerdet endelig følte de hadde råd til å ta turen til Norge, sier han.

– Men vi er ikke like opptatt av kun volum som før. Det viktigste er å ha de riktige turistene; de som legger igjen mest penger og som er interessert i å reise til Norge også utenom høysesongen, sier han.

I år regner Kliese med en turistvekst fra det viktige tyske markedet på to-tre prosent. Samtidig spår Rolf Freitag i IPK International en vekst både globalt og til Europa i år på over fem prosent. (Vilkår)