– Det er veldig moro. Omsetningen øker over hele fjøla, det være seg turene til Kilimanjaro, Nepal eller safari i Afrika. Det er tydelig at nordmenn ønsker aktive ferier med unike opplevelser, sier Trygve Sunde Kolderup (36), daglig leder i Hvitserk & Eventyrreiser.

Lukrativt marked

– Men resultatmarginen er relativt liten?

– Ja, det har den alltid vært. Og det er jo ekstra krevende i en situasjon der vi deler av året fikk valutaen imot oss samtidig som vi vokser såpass mye som vi gjør. Veksten håper vi skal fortsette i år. I løpet av året etablerer vi oss i Sverige, og det tror vil gi et stort løft i 2016. Samtidig opplever vi at konkurransen øker. Stadig flere selskaper kommer inn i markedet både for krevende ekspedisjonsreiser og mer softe turer. Det har nok å gjøre med at det norske markedet til nå er blitt sett på som fristende og lite påvirket av finanskrisen, mener Kolderup.

Han nevner konkurrenter som Per G. Braathen-kontrollerte Escape Travel og danske Albatros, Topas og Nyhavn Reiser som alle satser i Norge.

– Vårt mål er å være annerledes og arrangere turer du ikke finner hos konkurrentene. Den største konkurrenten er hytta på fjellet. I gode tider unner folk seg en tur selv om de har hytte. I dårligere tider bruker de heller den enn å reise utenlands, mener han.

Tur til en halv million

Det er ikke like mange om beinet i markedet for ekstreme ekspedisjonsreiser. Som skituren over Grønland til 77.000 kroner, ekspedisjon til toppen av Mount Everest (koster 460.000) eller ekspedisjon til Sydpolen til en halv million.

– Slike turer er kostbare, og det er første gang vi er i posisjon til å gjennomføre et forsøk på å bestige Mount Everest. Det er jo ikke for hvem som helst, sier Kolderup.

En gruppe på fem reiste fra Norge like før påske. Målet er å nå toppen i midten av mai.

– Den turen krever omfattende forberedelser, treningssamlinger og et lokalt nettverk der nede.

– Hvem er de fem som reiser?

– Det er menn i 50-årene, med vår styreleder Lars Hagen i spissen.

Liten konkurranse

Steen Albrechtsen er pressesjef hos danske Albatros Travel, som de siste årene har satset i Norge med et bredt utvalg av turer til blant annet Grønland, Island og Galapagos.

– Vi opplever at det norske markedet har vært veldig lojalt med noen få gode turoperatører som har hatt riktig gode tider. De har kunnet ta ut meget høye priser fordi konkurransen har var begrenset. For oss som operatør i et dansk marked der konkurransen er mye tøffere, har det vært mulig å komme med gode produkter til en pris norske forbrukere kjøper, sier Albrechtsen.

– Og jeg må si vi er veldig glade i norske gjester. De er nysgjerrige, bereiste og passer godt til våre kultur-, eventyr- og opplevelsesreiser.

Les hele avisen

 

Les også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.