Bankenes systemer legger opp til at norske bankkunder som skal ta ut penger i utlandet, velger å veksle til norsk valuta, men det er nesten alltid er det dyreste alternativet.

Forbrukerrådets tydelige råd er enkelt:

– Avvis tjenesten om å belaste i norske kroner, velg heller lokal valuta, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Trykker du på det norske flagget blir det dyrere.
Trykker du på det norske flagget blir det dyrere. (Foto: Forbrukerrådet)

Folk blir villedet av piler, flagg, farger og feilaktige advarsler til å velge den dårligste valutakursen.

– Vekslingstjenesten du blir møtt med er bare et fordyrende mellomledd. Den har ingen verdi, og betyr penger ut av vinduet for norske forbrukere, sier Jensen.

Når du velger den lokale valutaen når du tar ut penger eller betaler i utlandet, er det Visa, Mastercard, Diners eller American Express som gjør valutaomregningen. Visa og Mastercard tar et fast gebyr på 1,75 prosent. 

Velg lokal valuta

Gjør du det motsatte, må du ofte betale for en ofte langt dyrere valutakurs. Normalt tilsvarer den et påslag på 6–7 prosent, altså nær fire ganger så dyrt som betalingskortenes standardkurs.

Bruker du 10.000 kroner i utlandet betyr det et ekstra gebyr på 600 til 700 kroner.

Likevel velger mange forbrukere butikkens eller minibankens dårlige valutakurs.

Forbrukerrådets beregninger tilsier at norske forbrukere som reiser utenlands hvert år, blir belastet for én milliard kroner i unødvendige gebyrer ved å velge egen valuta fremfor den lokale.

Forbrukerrådet ønsker et internasjonalt forbud mot valutaveksling som er ugunstig for forbrukerne, og at utsalgssteder og minibanker i Europa, og dermed også Norge, avstår fra valutaveksling som er ugunstig for forbrukerne.

Foreløpig er det likevel opp til forbrukere å droppe å veksle til norsk valuta.

– Velg den lokale valutaen heller enn å belaste uttak eller betaling i norske kroner der og da, sier Jorge Jensen.

Følg med i butikken

I visse tilfeller får også butikken man handler i en del av gebyret i provisjon.

– Derfor lønner det seg å passe på at betjeningen ikke velger valuta for deg, sier Synne Ekrem, kommunikasjonsrådgiver i Nordea til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Asias beste kokk driver en indisk restaurant i Bangkok
Chef Gaggan forklarer hvorfor Bangkok er blitt Asias mathovedstad.
01:56 Min
Publisert: