De gjør det alle sammen: Silversea, Regent, Seaborn, Ponant, Lindblad/National Geographic, Crystal, MSC, Hapag-Lloyd, Scenic, Ritz-Carlton pluss Viking Cruises og Atle Brynestads SeaDream.

Etter et tiår der nærmest alle bygget stort, med RCCL i spissen med skip som Symphony of the Seas med plass til 6680 gjester pluss et mannskap på 2200, ser pendelen ut til å slå motsatt vei. For nå er det en bølge av bestillinger av relativt små luksuscruisekip med plass til maks 1000 passasjerer à la Torstein Hagens Viking Sky som var nær ved å havne på land ved Hustadvika.

Skip for over 100 milliarder

En rapport fra Cruise Industry News viser at det er bestilt godt over 40 nye luksuscruiseskip for levering frem til 2027, noe som vil mer enn doble passasjerkapasiteten. Skipene varierer i størrelse fra 100 til 1000 passasjerer.

Italienske MSC har bestilt fire store luksuscruisere med plass til 1000 passasjerer og en pris på 600 millioner dollar (5,1 milliarder kroner) per skip. Disse skal bygges av Fincantieri som også skal bygge alle de ti nye skipene Torstein Hagens Viking Cruises har i bestilling. Hagen har så langt fått overlevert seks prikk like skip med plass til 930 passasjerer. I 2027 har han 16. Prisen per skip er anslått til 400 millioner dollar eller 3,4 milliarder kroner. Det vil si at Hagen har skip for 34 milliarder kroner i bestilling. I tillegg kommer de to ekspedisjonsskipene han har bestilt fra Fincantieri-eide Vard med en anslått pris på til sammen nær fem milliarder kroner. I avtalen er det i tillegg opsjoner for ytterligere to skip.

Også Atle Brynestad har bestilt nytt ultraluksusskip. Han eier i dag to 30 år gamle luksusskip: SeaDream I og II. Det nye skipet skal hete SeaDream Innovation og ha plass til 220 passasjerer og leveres høsten 2021 fra et verft i Romania. Kontraktssummen er ukjent.

Ifølge rapporten fra Cruise Industry News er anslått gjennomsnittspris for de godt over 40 skipene i bestilling rundt 2,5 milliarder kroner. Det betyr at rederiene til sammen har bestilt luksusskip for over 100 milliarder kroner.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.