På formiddagen 30. oktober i år, mer presist 10:00, gjorde Petter Stordalen iført en oransje piké-trøye en spektakulær entré i hovedkontoret til Ving i Stockholm.

Foran Vings ansatte og et stort pressekorps gjorde han det klart for hele verden at han og oppkjøpsfondene Altor og TDR Capital hadde kjøpt Ving, konkursrammede Thomas Cooks nordiske reiselivsvirksomhet.

Men det stemte ikke helt.

– Det var ingenting å kjøpe

Konkursen i Thomas Cook-selskapene åpnet nemlig først klokken ti. Da skal det vanligvis inn en bostyrer som skal finne kjøperen som er villig til å by mest.

I et intervju med Svenska Dagbladet sier Leif Vase Larsen, sjef for turoperatøren Apollo, at de også var interessert i å kjøpe Ving, men at de aldri fikk sjansen.

Petter Stordalen flankert av styreformann Torgeir Silseth (til venstre) og konsernsjef Magnus Wikner etter å ha presentert overtagelsen av Ving for presse og ansatte.
Petter Stordalen flankert av styreformann Torgeir Silseth (til venstre) og konsernsjef Magnus Wikner etter å ha presentert overtagelsen av Ving for presse og ansatte. (Foto: Gunnar Lier)

– Måten Ving ble tatt over på gir dårlig smak i munnen, sier Vase Larsen.

Han reagerer på hvordan konkursen ble håndtert den dagen Petter Stordalen og partnerne kjøpte Ving.

– På det stadiet krevde avtalen forhandlinger med en bostyrer for å kjøpe forskjellige deler. Ving Sverige gikk konkurs klokken ni og forhandlingene ble forsinket. Klokken ti var det ingenting å kjøpe, sier Apollo-sjefen.

Han sier Apollo diskuterte en mulig avtale flere uker før konkursen i Ving og at Apollo hadde fått klartegn fra sine tyskere eiere DER Touristik om å undersøke saken.

Apollo-sjefen sier de flere ganger tok kontakt med meglerhuset Carnegie for å komme inn i prosessen, men at de ble avvist. Carnegies sjef for fusjoner og oppkjøp, Erik Laestadius, sier til Svenska Dagbladet at de ikke vil kommentere individuelle transaksjoner eller kunder.

Ving avviser påstander blankt

Vings kommunikasjonssjef Fredrik Henriksson avviser Apollo-sjefens påstander blankt.

– Det var samme forutsetninger og samme vilkår for alle som var interessert. Det var 26 interessenter med eksakt samme tidsramme og prosess for alle, inklusive Apollo, sier han.

Henriksson synes det er veldig rart at oppkjøpet skal gi Apollo-sjefen dårlig smak i munnen.

– Her er det 2300 ansatte som har fått beholde jobben, det er hotellpartnere som får betalt mange hundre millioner som de ellers ikke ville fått betalt, det er 400.000 reisende som har fått sine reiser, det hadde blitt en hjemføringsaksjon som statene måtte betalt gjennom reisegarantier vi har, så jeg synes det er veldig rart, sier Henriksson.

– Tidsrammen ble satt ut ifra hvor mye likviditet vi hadde. Derfor var det en relativt rask salgsprosess, men det var absolutt ingen som ble stengt ute, sier han.

Henriksson forklarer at Stordalen og partnerne var de eneste som var villig til å kjøpe hele virksomheten og at det er derfor avtalen kom i boks så raskt.

Petter Stordalen sier også at det var like forutsetninger for vilkår for alle.

– Vi var den eneste kjøperen med en løsning som ville sikre at alle som hadde forskuddsbetalt reiser ville få turene sine gjennomført, og ikke minst at alle ansatte fikk beholde jobbene sine. Derfor var vi trygge på at vår plan ville bli foretrukket og at vi representerte det klart beste alternativet, fordi vi både ivaretok gjester og ansatte. Det viste seg å være rett, sier Stordalen i en kommentar.

–En umulig operasjon

En drøy uke etter at Petter Stordalen kjøpte Ving, lettet han litt på sløret omkring prosessen i podkasten Stormkast som han har sammen med Per Valebrokk.

– Det vi gjorde akkurat da tror jeg aldri har vært gjort før. Det var ikke tilfeldig at vi startet pressekonferansen klokken ti, for klokken ti åpnet konkursene i selskapene og akkurat samtidig med det, så står jeg der og sier at jeg er her på vegne og at vi har kjøpt Ving. Jeg tror aldri noen har gjort det før, sa Stordalen.

Han mente videre at dette lot seg gjøre fordi de var de eneste som sa de skulle ta med alle de ansatte, flyselskapene og garantere for alle reisende som hadde bestilt og betalt.

– Alle sa det var en umulig operasjon og ikke mulig å gjennomføre på fire uker. Det trengte man seks til 12 måneder på. Vi beviste at det var mulig, men da måtte vi også fortelle alle at hvis noen andre skal komme inn her og skal brekke opp selskapet og slakte det og by på enkeltdeler, så skal dere stå til ansvar for alt dere har ødelagt, sa Stordalen.

– Du sa du hadde kjøpt Ving og så hadde du ikke kjøpt noe som helst, sa hans kollega Per Valebrokk, og lurte på om Stordalen ikke gjorde det umulig for alle andre som ville kjøpe Ving da han synliggjorde entusiasmen til de ansatte foran en hel verden under pressekonferansen.

– Det ville i hvert fall kommet til en enormt høy kostnad. De ville sett dumme ut, sa Stordalen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.