I Danmark er appen Shopgun (tidligere eTilbudsavis) lastet ned 1,7 millioner ganger de siste årene. Det har også gjort at gründerne Christian Birch (27) og Morten Bo Rønsholdt (26) har kunnet skalere opp virksomheten og satse i resten av Skandinavia. I høst gjorde Shopgun en såkalt «soft launch» i Norge, og siden den gang er tjenesten lastet ned 50.000 ganger her til lands. Nylig landet Birch også en avtale med Posten og Bring, og nå setter selskapet for alvor trykket på Norge.

– Vi har bygd en software som skanner alle tilbudsaviser på print, og trekker ut relevant informasjon om hvert eneste tilbud, sier Birch til DN.

Shopgun, og den Axel Springer-eide konkurrenten Bonial, forsøker begge å gjøre den tradisjonelle kundeavisen digital og søkbar på nett eller i app. Tjenestene lar deg også se hvilke tilbud som finnes i nærheten av der du befinner deg.

Birch sier tilbakemeldingene han har fått fra brukere i Norge er mye av den samme man så i Danmark da selskapet lanserte der for fem år siden.

– Mange sier man vil reservere seg mot papirreklame, men samtidig også at man ønsker den inspirasjonen som kundeavisen gir, sier Birch.

På eiersiden står Karsten Ree, som i 2008 solgte Den blå avis, Danmarks Finn.no, til Ebay for 2,1 milliarder danske kroner.

– Eierkretsen har gitt oss muligheter til å ekspandere før vi gikk i null. Det er vi forbi nå, og kan investere i å utvikle og ekspandere vår egen forretning, alt uten å hente flere penger utenfra, sier Birch.

Status quo

Digitalsjef i mediebyrået In Sight, David W. Jakobsen, mener det fremdeles er tydelig at kundeavisene gir en reell effekt for store merkevarer og butikker.

Shopgun har en app som er lastet ned 1,7 millioner ganger i hjemlandet Danmark. Foto:
Shopgun har en app som er lastet ned 1,7 millioner ganger i hjemlandet Danmark. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
Han mener likevel det er usikkert om tjenester som Shopgun og Bonial kan lykkes her i Norge.

– Siden Bonial lanserte i høst, er det lite som har skjedd. Normalt sett ville disse aktørene vært aggressive overfor mediebyråene og vist seg frem, men det har ikke Bonial gjort. Shopgun er imidlertid på ballen, og har hatt flere møter med oss, sier Jakobsen.

Les mer om ny teknologi på DNgründer, følg oss også på Facebook og Twitter.

«Går i riktig retning»

Daglig leder i Bonial, Jaume Betrian, skriver i en epost til DN at de har 25.000 nedlastinger av appen totalt, i tillegg til 60.000 brukere på nett hver måned.

Han understreker at tjenesten kun har lansert forsiktig, og at det kommersielle trykket først blir satt i andre halvdel av 2016.

– Halvparten av appbrukerne er aktive hver måned og bruker appen i gjennomsnitt ti ganger hver måned, skriver Betrian, og fortsetter:

– Faktumet at flere konkurrenter er aktive i denne sektoren er et veldig positivt tegn på at markedet utvikler seg i riktig retning, skriver Betrian.

Les på DN+: Vil kapre reklameavisene dnPlus

David W. Jakobsen i In Sight er skeptisk til om en app er nok for å få forbrukerne til å benytte seg av Shopgun eller Bonial.

– De må kunne gjøre tilbudene synlige i søkeresultater på Google. Det er fortsatt nøkkelen. Det å laste ned en app og skape brukervaner, det tar tid. Dersom jeg søker på fiskestang eller mountainbikesykkel på Google, må søkeresultatene gi meg en vei rett inn i ukens direktemarkedsføring, sier Jakobsen.

Les også: Dag solgte «Siri» til Apple for 1,2 milliarder kroner. Nå er han klar med nytt superprosjekt.

Flere satser

En norsk aktør som satser mot det samme markedet, er tjenesten Pindem. Den er utviklet av gründer Ørjan Aleksander Jenssen i samarbeid med Nettavisen, og har også avtale med Posten og Bring.

I tillegg til å publisere kundeaviser, lar Jenssen butikkene selv få tilgang til tjenesten, der man publisere tilbud og kampanjer.

– Det skal være mobilt, enkelt og lokalt. Du får en plattform der butikkene kan ha en dialog med kundene sine på lokal form. Vi flytter utstillingsvinduet til butikkene støyfritt inn på kundens mobiltelefon, sier Jenssen, og fortsetter:

– God dialog med kunder skal ikke være forbeholdt internasjonale bedrifter og store kjeder. Vi ønsker mangfold og jobber for at lokale bedriftseiere skal ha like konkurransevilkår som store kjeder, sier Jenssen.

Les også: Advarer app-gründere

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.