- Klart det betyr mye.

Det sier Are Traasdahl på telefon fra Miami.

Traasdahl, opprinnelig fra en liten trønderbygd mest kjent for laks og en forhenværende fotballtrener, ble tirsdag kveld kåret til årets entreprenør i New York av konsulentselskapet Ernst & Young.

Nå skal orkdalingen kjempe om å bli årets entreprenør i hele USA. Tidligere er gründerne av Starbucks, eBay og Linkedin tildelt prisen. Kåringen ble først omtalt av nettavisen E24 i Norge.

Torsdag våknet Traasdahl til en helside i storavisen New York Times, som intervjuet Tapad-sjefen om hans ledelsesfilosofi.

- Det er absolutt verdifullt, sier Traasdahl.

På rekordtid har Traasdahl bygget opp Tapad til å bli en viktig aktør innen markedsføring, med 140 ansatte, store investorer i ryggen og planer om å ekspandere over Atlanterhavet.

Selskapet har utviklet en egen teknologi som lar annonsører nå forbukere via smartelefoner, nettbrett, datamaskiner og nettilkoblede tv-er.

- Vi har endret to ting. Kundene kan kjøpe annonser basert på data i sanntid. Det gir langt bedre avkastning på reklamekronene enn tidligere. Logikk og data driver salget, ikke om man hadde en hyggelig lunsj med en annonseselger. For det andre kan vi gjøre dette på alle plattformer. Det er unikt, sier Traasdahl.

Totalmarkedet anslår han til 350 milliarder dollar, riktignok inkludert tv og papirmedier. Tapad-teknologien benyttes i dag av 200 av selskapene på den såkalte Fortune 500-listen, deriblant markedsledere innen finans, telekom og bilbransjen.

-Markedet er enormt, sier Traasdahl.

Traasdahl slo seg opp med selskapet Thumbplay, som solgte ringetoner, spill og bilder for én milliard kroner i året i mobilboomens spede ungdom. Selskapet ble priset til to milliarder kroner i 2008.

Tapad, hans nye selskap, ble etablert i 2010 og teller i dag 140 ansatte. Det har hovedsete i New York, med kontorer i syv amerikanske byer.

Tidsskriftet Forbes utpekte det nylig til et av USAs 25 mest lovende selskaper, og Wall Street Journals teknoseksjon skrev ifjor vår at det kan være verdt nærmere én milliard kroner.

Tidligere DoubleClick-sjef David Rosenblatt er investor i selskapet sammen med blant annet trondheimsmannen Mikkel «Stargate» Eriksen.

Selv om selskapet kan ha lyse utsikter, koster det å vokse. Ifjor ansatte Traasdahl 80-90 ansatte, og skal nå åpne kontorer i London og Frankfurt.

-Det koster litt, selv om vi hadde tre-fire måneder med positiv kontantstrøm ifjor. Men vil vil vokse. Vi fokuserer mest på topplinjen, selv om marginene er gode, sier Traasdahl.

I intervjuet med New York Times fremhever sørtrønderen «the better leg» som sin viktigste læresetning som sjef.

Den stammer fra fotballbanen, da han som 15-åring ble bedt av trener Nils-Arne Eggen om å bli kaptein på Orkdal selv om han ikke var bestemann på laget.

Godfotteorien førte senere 41-åringen til topps i utlandet mens Eggen gjorde Rosenborg BK uslåelig på hjemme- og bortebane.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.