Reklamebransjen kåret tirsdag kveld fjorårets beste digitale reklamer under bransjekonferansen Gulltaggen.

Try/Apt stakk av med den gjeveste Grand Prix-prisen for sin kampanje for Volkswagen.

Skaffet 13.000 prøvekjøringer

Reklamebyrået lagde ifjor en app hvor man kunne vinne en elektrisk golf.

For å få bedre sjanser til å vinne golfen, måtte man blant annet sette den virtuelt til lading én gang i døgnet. Men den beste måten å øke sjansene sine på, var ved å bestille prøvekjøring.

MERKET STOR PÅGANG. Administrerende direktør Bjørn Erik Tangen hos Møller i Asker og Bærum.
MERKET STOR PÅGANG. Administrerende direktør Bjørn Erik Tangen hos Møller i Asker og Bærum. (Foto: Fartein Rudjord)
– En enkel idé

Det resulterte i at 85.000 lastet ned appen og at 13.000 meldte seg for en prøvertur i løpet av tre uker.

– Man vet aldri på forhånd hvordan kampanjer vil slå an. Vi hadde et mål om å ha 15.000 som lastet ned appen. Vi håpet på at tre–fem prosent skulle komme å prøvekjøre bilen, altså 750 stykker. Men det tok helt av, sa markedssjef Tor Anton Bjørge i Volkswagen da DN snakket med ham ifjor.

LES OGSÅ: App ga elbil-rush for Golf

– Det var et helt sinnsykt resultat fra en veldig enkel idé. Det handler nok om at symboleffekten av å lade en mobiltelefon og en elbil, sier administerende direktør Kjetil Try i Try/Apt.

I første kvartal av 2014 har Volkswagen hatt 37 prosent av elbilmarkedet, med 2672 solgte biler, opplyser Morten Polmar. Han har vært Try/Apts konsulent på jobben.

– Noe av den suksessen må tilskrives kampanjen, uten at vi skal ta hele æren, sier han.

LES OGSÅ: Starter egen konkurrent

Kritikk fra jurymedlem

Men samtidig som reklamebransjen skryter av at den digitale reklamen blir målrettet, personlig, smartere og bedre, er nivået på hva man faktisk får til fortsatt for lavt, ifølge byråleder Ben Christensen.

Christensen satt i juryen i kategorien Information, og uttalte i tirsdagens utgave av Dagens Næringsliv at han ikke er videre imponert over hva reklamebransjen får ut av de digitale mulighetene.

– Generelt syns jeg nivået er for lavt. Man begrenser virkemiddelbruken og veldig få klarer å koble det digitale og det fysiske landskapet. Det er mulig å løfte det mange hakk, sa Christensen.

– Selvsagt har vi mer å gå på. Men nivået avhenger av hvem man sammenligner med. Norsk reklamebransje er veldig langt fremme på bruk av teknologi, tenker jeg. Det er ikke blant de tingene i verden jeg bekymrer meg for, men det finnes potensial, det er klart det gjør det, svarer Try.

LES OGSÅ: Smart reklame fortsatt for dum

37 priser

Volkswagen-kampanjen til Try/Apt vant også to andre kategorier tirsdag kveld.

Og mens det ble delt ut 116 priser under Gullblyanten – en av de andre prisutdelingene i reklamebransjen – nøyde Gulltaggen seg med 37.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.