Oppdatert onsdag 4. oktober: Borgarting lagmannsrett har avvist anken til Lab Pharma.

«Selv blir jeg veldig brun naturlig, men jeg kunne aldri klart å oppnå brunfargen jeg får nå uten betakaroten. Den gir brunfargen min tidenes boost!»

Slik reklamerte toppbloggeren Andrea Badendyck for naturlegemidlene til skjønnhetsselskapet Good for Me for fire måneder siden.

Sammen med bloggerne Ida Wulff og Kristina Andersen, utgjør hun ambassadørtrioen til Good for Me. Foruten å publisere reklameinnlegg på deres respektive blogger, skryter de tre bloggprofilene også av selskapets helsekostprodukter og naturlegemidler på sosiale medier.

Til sammen når de ut til over 272.000 følgere bare på video- og billeddelingstjenesten Instagram.

Byttet side

De siste årene har bloggerne vært ansikt utad for Good For Mes konkurrent, Lab Pharmas. Bloggovergangen har satt sinnene i kok hos Lab Pharma, som mener konkurrenten kopierer et mangeårig markedsføringskonsept.

Lab Pharma som omsatte for over 27 millioner og satt igjen med et resultat før skatt på 7,6 millioner kroner i fjor sier de tre bloggambassadørene skaper «forvirring i markedet» etter reklameovergangen, og har derfor tatt Good for Me for retten for å få stoppet denne markedsføringen.

«Når Good for Me bevisst har valgt å bruke de samme ambassadørene som Lab Pharma har brukt i promoteringen av Haircare (kosttilskudd som skal gi fyldigere hår, journ.anm.), innebærer det en urimelig utnyttelse av den goodwill Lab Pharma har bygget opp», heter det i en kjennelse fra Oslo tingrett.

Lab Pharma reagerer også på at dets produktnavn Haircare er brukt av Good for Me som såkalt adword på Google, for å tiltrekke seg kunder til sine produkter.

Facebook-annonser for ti millioner

Ifølge kjennelsen har Lab Pharma brukt rundt ti millioner kroner bare på såkalte målrettede Facebook-annonser. Selskapet mener Good for Me slipper denne investeringen ettersom det legger seg så nært opp til Lab Pharmas produkter og markedsføringskonsepter slik at det foreligger muligheter for forveksling for potensielle kunder.

Good for Me tilbakeviser konkurrentens påstander om etterligning i kjennelsen – og får også rettens medhold, som dømmer Lab Pharma til å betale 212.800 kroner til Good for Me.

– Vi er fornøyd med domsavsigelsen og mener den er riktig, sier daglig leder Fredric Finzi Gjertsen i Good For Me.

Han ønsker ikke å kommentere hva selskapet betaler bloggerne for markedsføringen av skjønnhets- og helsekostprodukter.

Saken ble anket til Borgarting lagmannsrett, men lagmannsretten opprettholdt tingrettens kjennelse.

– Lab Pharma har anket den midlertidige avgjørelsen fra tingretten, da man mener den er feil både faktisk og rettslig. I tillegg har det skjedd ytterligere krenkelser som nå også er anført for lagmannsretten. Dette er en goodwill- og rennommésnylting som LP ikke kan akseptere, skriver daglig leder Haakon Ringerike Hoftun i Lab Pharma i en epost.

Wulff og Andersen ønsker ikke å kommentere denne saken. Badendyck har ikke besvart DNs henvendelser.(Vilkår)

Tjøme er en magnet på finanseliten. Det ble det bråk av
I sommer er forholdet mellom en arkitekt og kommunens byggesaksbehandlere blitt gransket.
01:31
Publisert: